De dag na de windhoos in het Westland (’s-Gravenzande) komt de hulp in het gebied op gang. Daarbij speelt ook de Rampendienst Westland een rol.
Vertegenwoordigers van kassenbouwers zijn vanochtend op de locaties om schade op te nemen en de glaslevering voor te bereiden, zo laat bouwer Havecon desgevraagd weten. De windhoos heeft meer bedrijven beschadigd dan gister duidelijk werd. Betrokkenen stellen dat het meer dan 10 bedrijven zijn. Volgende week kan op deze bedrijven het glas geleverd worden en zal het ruimen beginnen, eerst vanaf het kasdek.
Lees ook: Windhoos vernielt kassen Westland
Depot met helmen
Het glasrapen kan daarna pas op gang komen, stelt de Rampendienst Westland. Deze vrijwilligersorganisatie heeft in een depot helmen, kisten, bezems en scheppen voor het glasruimen. Zo zijn de materialen van de Rampendienst Westland gebruikt tijdens het opruimen van de schade na de hagelramp in Someren van juni 2016 tot en met november 2016. Als het veilig genoeg is om het rapen te starten op de getroffen bedrijven, wordt het materiaal ingezet. De rampendienst heeft ook een crisisdraaiboek op de website staan voor de getroffen telers. Daarin wijst de auteur ZLTO op het bijhouden van een analoog crisislogboek en activiteitenlogboek, zodat alle afspraken helder worden genoteerd. Met de verzekeraar wordt vandaag besproken welk deel van de teelt wordt geruimd of beredderd.
Teelt redden
De eerste inzet van telers is de teelt redden. Bij aubergineteler Van Onselen aan de Naaldwijksestraat wordt vrijdag een noodgevel geplaatst om de teelt in niet-getroffen kasdelen te redden. De windhoos heeft delen van de kas geraakt.
Op de daghandel in glasgroenten heeft de windhoos geen effect. De veilprijs voor een klein product als aubergine lag al op een gunstig niveau van € 2 per kilo. Dat was vrijdag ook het geval bij The Greenery.