De Europese groente- en fruithandel heeft zorgen over Europese plannen om tientallen miljoenen euro’s minder uit te geven aan promotieplannen voor onder meer groente en fruit. Dat zou de huidige Conference-campagne in Duitsland bijvoorbeeld onmogelijk maken.
De Europese koepel Freshfel stuurde een brief naar de Europese Commissie over voorstellen om fors te snijden in budgetten voor onder meer promotiecampagnes voor Europese landbouwproducten. Daarvan gaat veel geld naar groente- en fruitcampagnes. Zo krijgt Spanje dit jaar enkele miljoenen euro’s voor promotie van groente en fruit op de Duitse markt. Polen krijgt ook enkele miljoenen voor een campagne op de Amerikaanse markt. Zo zijn er dit jaar vele miljoenen euro’s toegekend aan campagnes. Nederlandse groente- en fruittelers gebruiken deze campagnes niet meer zo veel na het opdoeken van het Productschap Tuinbouw.
Perencampagne kan niet meer
Tot volgend jaar loopt een campagne in Duitse en Oostenrijkse supermarkten om Nederlandse en Belgische Conference te promoten. Deze is met Europees geld mede-gefinancierd. Deze gezamenlijke campagne wordt als succesvol gezien, maar lijkt in de toekomst onhaalbaar. Dit jaar gaat € 88,7 miljoen naar campagnes die landen alleen organiseren en € 54,3 miljoen naar campagnes van een groep landen. Volgens de voorstellen blijft straks alleen de mogelijkheid open voor campagnes van individuele landen. De Conference-campagne is een campagne van Nederland en België, dus multinationaal.
Volgens Freshfel schrapt de commissie ook afzetbevorderingsprojecten in derde landen (buiten Europa). Dat raakt het concurrentievermogen van de EU, stelt Freshfel. “Terwijl de EU haar promotiebudget verlaagt, blijven wereldwijde concurrenten zoals de VS miljoenen investeren om de Amerikaanse voedsel- en landbouwexport te promoten”, zegt Philippe Binard, algemeen afgevaardigde van Freshfel Europe. “Dit onderstreept de dringende noodzaak om een sterk EU-promotiebeleid te voeren om ons concurrentievoordeel wereldwijd te behouden.”
Juist naar 800 gram per dag
De promotie stimuleert ook een gezond eetpatroon. De laatste schatting van de dagelijkse consumptie van groente en fruit ligt op 340 gram per persoon. Dit is ver onder de minimale gezondheidsaanbevelingen van 400 gram. Noordelijke landen in de EU wijzen zelfs op een minimale dagelijkse consumptie van 800 gram groenten en fruit omdat dit grote milieuvoordelen heeft.
Volgens de website van de Europese Commissie zijn in Nederland 30 campagnes geweest met toekenningen uit dit budget. Daarvan zijn 22 gevestigd op 1 adres en afkomstig uit verschillende sectoren, waaronder zuivel. Ook een campagne van Nederland, Italië en Roemenië voor groente en fruit is daar vermeld op dat adres.