Doorgaan naar artikel

ZON ziet productomzet 15 procent groeien

ZON Fruit & Vegetables uit Venlo heeft een stevige groei gerealiseerd, die vooral bij ledenomzet ligt. De afzetorganisatie ziet dat als een succes van haar groeistrategie.

Directeur John Willems spreekt over een ‘fantastisch jaar’. Natuurlijk is een deel van de omzetstijging gekoppeld aan prijsstijgingen bij een aantal producten. En ook de omzet van veiling bij Spaans, Marokkaans en Turks product steeg in de winter, maar de omzet van de leden steeg in euro uitgedrukt veel meer. “De omzetstijging zit vooral bij leden. We hebben een aantal interessante nieuwe leden die niet lid waren van een telersvereniging en die we kunnen faciliteren en kunnen helpen bij de ontwikkeling van hun bedrijf. Het geeft een boost aan de organisatie en hoop op meer groei in 2024 omdat we opnieuw nieuwe leden hopen te verwelkomen.” In 2022 daalde de totale omzet van ZON nog zeven procent naar € 266 miljoen. Dat is inclusief diensten.

Gastveilen

De groei van de omzet in buitenlands product op de veiling groeide wel harder dan 15 procent, maar de stroom producten is relatief beperkt, stelt Willems verder.

Naast de stijging van de ledenomzet en veiling van Spaans product, hoopt ZON met andere afzetorganisaties meer daghandel op de veilklok te concentreren. Op dat front is er omzetstijging, maar dat is niet in hoge percentages, erkent Willems.

Zo vroeg in het jaar heeft Willems nog niet de exacte omzetcijfers voor productomzet en diensten. Ook het aantal leden is nog niet bekend. “Er stoppen wel bedrijven. Dat zijn kleinere bedrijven. Het aantal leden daalt, maar de omzet van de leden stijgt.”

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin