Het klokvolume bij ZON kromp dit jaar met 17%. Een 13% hogere prijs hield de omzet wel in de benen.
Dat meldt de afzetorganisatie. De daling heeft drie oorzaken. Zo is vaker gekozen product rechtstreeks naar retail af te zetten. Ook bleef de productie bij sommige producten als paprika achter, maar de daling is ook het gevolg van uitgeschreven leden. De klok is nog altijd 37% van het volume van de afzetorganisatie, stelt ZON.
Weer groeien
De daling is wat ZON betreft geen structurele afname. Met de ingebruikname van het nieuwe veilsysteem KOSMOS wordt het makkelijker op naam te veilen en dat kan gastveilers aantrekken. Eerder liet ZON-directeur John Willems weten gesprekken te voeren met nieuwe aanvoerders.
Beeld bij producten wisselt
Het beeld bij de prijsvorming wisselde sterk. Zo waren prijzen van bepaalde tomatensoorten, ijsbergsla en sla in de zomer erg goed. De prijsvorming van paprika, diverse koolsoorten, venkel, prei en mini-komkommers viel dan weer tegen.