ZON fruit & vegetables wil andere partijen toegang geven tot haar klokveiling. Het zou een Nederlands afzetinstrument kunnen worden, stelt directeur Michiel van Ginkel.
Een belangrijke stap daartoe heeft de organisatie al genomen. Het is een volstrekt zelfstandige klok geworden. ZON is per januari gestopt met het kopen op de klok. “We kopen niet zelf meer bij via de klok. Dat doen we nu niet meer. We willen dat de klanten op de klok de overtuiging hebben dat ze een reële prijs betalen voor de klok met een voorspelbare aanvoer.”
ZON wil met andere partijen in gesprek over de klok. Het is op dit moment niet één van de gespreksonderwerpen in de federatie VruchtgroenteOrganisaties. Daar praten vijf telersverenigingen uit het Westen over samenwerking op niet-concurrentiële onderdelen.
Van Ginkel zegt dat de proef om Spaans product te veilen tot dusverre goed uitpakt. “Dat smaakt zeker naar meer. We hebben uit andere landen ook aanvragen gekregen om product te gaan veilen voor onze klok. Dat biedt ons de mogelijkheid te kijken naar verbreding van het aanbod om zodoende de klanten aan de klok te bedienen.”
Einde omzetverlies
ZON heeft per januari twee nieuwe paprikabedrijven als lid verwelkomd. Daarmee heeft de afzetorganisatie een einde gemaakt aan het dalende glasgroenteareaal van de laatste jaren. “We verwachten dit jaar bij gelijkblijvende prijzen ook een gelijke omzet. Het is te vroeg om van een kentering te spreken, maar we zien het wel als een bevestiging van onze strategische keuzes.”
In 2015 bleef de omzet gelijk door de gemiddeld 12 procent betere prijzen. Daar stond een gelijke volumedaling tegenover door het uitschrijven en stoppen van telers in 2014.
ZON verliest dit jaar wel areaal vollegrondsgroente door stoppende bedrijven en ook stapten vier glasaardbeitelers op dit jaar. Daar staat tegenover dat één groot aardbeienbedrijf midden 2015 als lid werd toegevoegd. Ook bij blauwe bessen heeft de afzetorganisatie een uitbreiding. Over het geheel moet dat tot een stabiele omzetontwikkeling leiden.