De strategie van ZON is om de digitale veilingklok hét instrument voor de daghandel in groenten en fruit in Nederland te laten zijn. Dit alles met een jaarrond assortiment dat is afgestemd op de behoefte van de klanten. Hiervoor heeft de Venlose veiling een klokplan gemaakt.
ZON fruit & vegetables, ook wel bekend als Royal ZON, maar voortaan graag gewoon kortweg ZON, heeft ambitieuze plannen met de digitale veilingklok. In 2022 is de telersorganisatie overgestapt naar het nieuwe verkoopsysteem Kosmos. Dit is een webbased systeem in de cloud waarmee gebruikers overal ter wereld kunnen inloggen. De overstap op dit systeem was nodig om het verkoopinstrument veilingklok verder te ontwikkelen.
Er moet meer aandacht komen voor de ruim 300 klokklanten, het assortiment, het aanbod en de services
“We verwachten dat online inkopen zich verder ontwikkelt en doorzet. Daar willen we als verkooporganisatie klaar voor zijn”, zegt Vincent Theelen, Business Manager Klok bij ZON. “Bovendien moet er meer aandacht komen voor de ruim 300 klokklanten, het assortiment, het aanbod en de services. Doel hiervan is om het digitaal platform stevig te laten groeien tot hét verkoopinstrument voor de daghandel.”
Jaarrond meer volume
ZON ambieert om een marktplaats te zijn waar het grootste deel van groenten en fruit in Nederland wordt verhandeld. De telersorganisatie heeft daarom vorig jaar veel tijd besteed aan een grondige analyse van hun veilingklok als verkoopinstrument. Ook hebben er interviews met een groot aantal klanten plaatsgevonden. “Hier is uitgekomen dat klanten meer volume voor de klok willen hebben. Ook willen ze jaarrond een breder assortiment en dat de hoofdproducten, zoals paprika, tomaat en komkommer, vroeg in de ochtend worden geveild. De klanten willen een snelle logistiek afwikkeling en binnen twee uur het product kunnen laden.”
De uitkomsten van de analyse en interviews heeft de telersorganisatie een beter inzicht gegeven over de positie van het digitaal platform in de markt en de wensen van de kopers. Aan de hand daarvan is een klokplan gemaakt, dat de komende jaren wordt uitgerold.
Ook moet de gelijkmatigheid in de aanvoer voor de klok verbeteren, zodat er niet al te grote wisselingen in de aantallen per dag zijn
Theelen: “Om jaarrond interessant te zijn voor onze klanten moet het assortiment passend zijn en moeten er van ieder product voldoende volumes, sorteringen en kwaliteiten in de juiste verpakkingen staan. Voor een breder assortiment gaan we het aantal productgroepen vergroten. We zetten in op one-stop-shopping en vers van de teler. Ook moet de gelijkmatigheid in de aanvoer voor de klok verbeteren, zodat er niet al te grote wisselingen in de aantallen per dag zijn. En we willen de snelheid van de veiling omhoog brengen om meer product in dezelfde tijd te kunnen veilen. Belangrijk is ook dat de systemen een soepele aankoop mogelijk maken en dat de afdelingen Logistiek en Operations hier goed op aansluiten.”
Aanvoer import verhogen
Met betrekking tot het assortiment zal ZON hoofdzakelijk in Nederland geteelde groenten en fruit aanbieden en deze jaarrond doortrekken. Hierbij kijken ze ook over de grenzen om de importaanvoer te verhogen. “We willen graag samenwerken met telers en organisaties in Nederland, waarvoor wij de functie van de daghandel kunnen invullen. In de wintermaanden, als er weinig of geen aanvoer is van Nederlandse telers, wordt het assortiment aangevuld met product uit Spanje, Marokko en Turkije. We staan open voor samenwerking met partners die de aanvoer van importproducten bij ons verder kunnen laten groeien én passend zijn bij de actuele aanvoer van import- en Nederlandse producten. Doel van de aanvoer van importproducten is de klant jaarrond een kwalitatief goed en breed assortiment aan te bieden, zodat het voor klanten óók in de winterperiode interessant is om bij ZON in te kopen.”
Met betrekking tot het totale aanbod aan producten denkt de telersorganisatie met het digitaal platform de komende jaren een stevige groei te kunnen doormaken. “Bij de meeste producten die we aanbieden, is de vraag van onze klanten groter dan het aanbod. Met de groei die we voor ogen heeft, richten we ons met name op groothandel/Grossmarkt, foodservices en exporteurs”, aldus de businessmanager.
Ondersteuning bij verkoop
ZON kan zowel leden en contractaanvoerders als verkooporganisaties ondersteuning bieden. Daarnaast neemt de telersorganisatie sinds twee jaar weer deel aan de Europese SIG&F-subsidieregeling, voorheen de GMO. Deze regeling stimuleert eveneens de groei en klantgerichtheid van ZON en haar leden. Ook bieden ze maatwerk en persoonlijke begeleiding aan bij het verbinden van telers aan afnemers. Theelen: “We koppelen telers aan verkoopinstrumenten. Wij maken samen met de aangesloten telers een verkoopmix van daghandel via de klok en bemiddeling voor week- en seizoenprogramma’s. Verkopen via de klok is zeker in het belang van telers, want we realiseren bovengemiddelde prijzen. Dat is een stimulans voor telers en organisaties om hun producten via ZON te verkopen.”
Voorverkoop en af-tuinverkoop
“Het centraliseren van aanbod om de klant en teler van dienst te zijn én transportbewegingen te minimaliseren, heeft ons hoogste doel. Daarvoor is Hines Fresh Park Venlo de ideale locatie. Echter zijn er ook voordelen te behalen door product in Venlo via het digitaal platform te verkopen en elders te laden óf op een ander moment te laden. Dit realiseren we via af tuin veilen en voorverkoop bij het veilen. Zo kunnen transport en fust op verzoek van de klant optimaal worden ingevuld. De prijsvorming zal in álle gevallen via het platform plaatsvinden.” Door het uitrollen van het digitale platform voor de daghandel heeft ZON veel vertrouwen in de toekomst.