Doorgaan naar artikel

Zo maak je je trekkerstoel weer tiptop

Vergeet niet om jaarlijks een blik te werpen ónder de trekkerstoel. Het veermechanisme slijt namelijk, en zand in de cabine verergert dat. Met een stofzuiger en wat smeervet kun je soms al hoge kosten voorkomen.

Nu het op veel plekken toch nog té nat is om mest uit te rijden, is er vast tijd over om een blik te werpen onder de harmonicahoes van de stoel. Want dat wordt vaak vergeten, weet stoelenimporteur Martendo in Rijen (N.-Br.). Door simpelweg met de stofzuiger het verende onderstel zandvrij te zuigen, voorkom je dat looprollen snel slijten. Op die manier gaat de stoelvering langer mee, en voorkom je hogere kosten. Het eventueel vervangen van zo’n gesleten looprolletje kost namelijk € 1,95 (van een Grammer MSG95). Doe je dit te laat, en is het onderstel (de rollenbaan) daardoor ingesleten, dan kost een nieuw veerpakket € 625. Hoe snel het veermechanisme verslijt, is afhankelijk van het gebruik. Reken erop, dat na 4.000 tot 5.000 uur stuiteren in de cabine, het echt wel nodig kan zijn om looprollen te vervangen.

Onderaan dit artikel 10 tips voor onderhoud trekkerstoel

Stof aanzuigen

Punt is, dat die harmonicahoes – die ervoor zorgt dat je niet met je vingers in de schaar komt – bij heftig veren, steeds wat zand, stro en stof naar binnen zuigt. Dat is bij praktisch alle trekkerstoelen hetzelfde verhaal. Want bijna alle trekkerstoelen hebben dezelfde bouwwijze, namelijk een schaarconstructie met 6 looprollen en 2 vaste lagers, een dempende gasveer en een dragende luchtbalg.

Snelle check

Iedere winter zou je even het onderstel moeten checken. Dat wil zeggen: de stoel in z’n hoogste en achterste positie om ruimte te krijgen. En dan die harmonicahoes omhoog trekken. Check of er onderin staalsplinters liggen. Als dat het geval is, weet je zeker dat er ergens een stalen rol of bus verslijt.

Gebruik geen blaaspistool

Daarna is het vooral belangrijk om met een stofzuiger al het zand, stro en stof weg te zuigen. Hiervoor is zo’n smal en lang opzetstuk om een auto uit te zuigen handig. Gebruik hiervoor geen blaaspistool. “De microschakelaars in de stoel houden ook niet van dat zand”, stelt Martendo. Moeilijk te zien: maar check eventueel op deze manier al de staat van de (rol)lagers. Geen slijtage te zien, en geen staalsplinters op de onderplaat? Mooi: smeervet of Teflonspray op de schone rollenbaan, en de beschermhoes kan zakken.

Lees verder onder de foto.

Een leuk klusje als het rustig is op het bedrijf. Onderhoud van de trekkerstoel. - Foto: Henk Riswick

Een leuk klusje als het rustig is op het bedrijf. Onderhoud van de trekkerstoel. – Foto: Henk Riswick

Stoel blijft binnen

Lastiger wordt het, als je daadwerkelijk slijtdelen moet vernieuwen. Dat is het geval als de looprollen niet meer door de rollenbaan rollen, maar slepen. Je ziet dan een vlakke kant op de rol. Dan moet het onderstel uit de trekkercabine. “De zware stoel (soms mét zware armleuning) laat je het beste gewoon ín de cabine staan”, stelt Martendo. “Dan, en hiervoor moet je met twee man zijn: het bovendeel iets optillen en op (hout)blokken zetten in de cabine.”

Nooit de gasveer

De gasveer zorgt voor de dempende werking van de stoel, en de luchtbalg draagt. Mocht het zo zijn dat de stoel hinderlijk blijft zakken, dan is dat dus nooit een probleem in de gasveer. Waarschijnlijk lekt de compressor intern (vernieuwen kost € 195), of het afblaasventiel (dat kost € 52,50). Bij een relatief nieuwe stoel (nog geen 5 jaar oud), is het waarschijnlijk het afblaasventiel.

Revisiesetje

Verder op de werkbank. Nu je eindelijk overal bij kunt, check alle slijtdelen. Er zijn verschillende revisiesets te koop, waarbij de inhoud wat varieert. Een pakketje met 6 nylon rollagers, 2 vaste lagers en 2 bronzen busjes voor het hart van het schaarstuk kost € 39,50. Dat is zelf te monteren. Sommige stoelen hebben horizontaalvering, daarvoor zijn aparte revisiesetjes te koop, reken daarvoor op € 75 voor een populaire Grammer SMG95. Let wel goed op wat je losmaakt, en maak veel foto’s. Altijd handig om terug te zien hoe het zat vóór demontage.

10 tips voor onderhoud trekkerstoel

Ga op de afbeelding staan en klik op de groene knop om naar de volgende foto te gaan.

  • Belangrijk: vóór je aan de slag gaat, check of er staalsplinters liggen op de bodemplaat. Zet hiervoor de stoel in de hoogste positie en trek de harmonicahoes  omhoog. Als er splinters liggen is dat reden om het onderstel te demonteren en nauwkeuriger te kijken. - Foto's: Bob Karsten

    Belangrijk: vóór je aan de slag gaat, check of er staalsplinters liggen op de bodemplaat. Zet hiervoor de stoel in de hoogste positie en trek de harmonicahoes omhoog. Als er splinters liggen is dat reden om het onderstel te demonteren en nauwkeuriger te kijken. – Foto’s: Bob Karsten

  • Deze (nylon) looprol rolt vanwege de schaarconstructie voor- en achteruit over de rollenbaan bij in- en uitveren. Zorg daarom dat deze rollen en rollenbaan schoon zijn. Zuig met een stofzuiger (met opzetstuk voor auto’s) zand, stof en stro weg. Gebruik geen compressor! In de stoel zitten tevens microschakelaars ingebouwd, en ook die houden niet van stof.

    Deze (nylon) looprol rolt vanwege de schaarconstructie voor- en achteruit over de rollenbaan bij in- en uitveren. Zorg daarom dat deze rollen en rollenbaan schoon zijn. Zuig met een stofzuiger (met opzetstuk voor auto’s) zand, stof en stro weg. Gebruik geen compressor! In de stoel zitten tevens microschakelaars ingebouwd, en ook die houden niet van stof.

  • Is zo’n looprol versleten? Vervang deze (€ 1.95) als er een vlakke kant op is gesleten, waardoor deze niet meer draait. Hiervoor is een uitsparing gemaakt in de rollenbaan; de twee bouten van het vaste lager losmaken, en dan de schaar er via de uitsparing uit pakken. Het nieuwe nylon rollager schuif je los op de as. Een klein beetje smeervet of Teflon smeren.

    Is zo’n looprol versleten? Vervang deze (€ 1.95) als er een vlakke kant op is gesleten, waardoor deze niet meer draait. Hiervoor is een uitsparing gemaakt in de rollenbaan; de twee bouten van het vaste lager losmaken, en dan de schaar er via de uitsparing uit pakken. Het nieuwe nylon rollager schuif je los op de as. Een klein beetje smeervet of Teflon smeren.

  • Op den duur gaat de coating van de glijbaan, dat mag. Het wordt een probleem als de rollen zich daadwerkelijk in de rollenbaan slijten, dus dat het oppervlak niet meer egaal is. Is dat het geval, dan ben je te laat, en kun je beter een nieuw veerpakket monteren. Nog geen ‘kuil’ te zien? Mooi, schoonzuigen en een klein beetje smeervet of Teflon smeren. Klaar.

    Op den duur gaat de coating van de glijbaan, dat mag. Het wordt een probleem als de rollen zich daadwerkelijk in de rollenbaan slijten, dus dat het oppervlak niet meer egaal is. Is dat het geval, dan ben je te laat, en kun je beter een nieuw veerpakket monteren. Nog geen ‘kuil’ te zien? Mooi, schoonzuigen en een klein beetje smeervet of Teflon smeren. Klaar.

  • Ook dit busje, in het hart van het schaarmechanisme, slijt. Belangrijk: check of deze een spaan draait. Want zo’n spaantje kan op den duur net de luchtbalg lek prikken. Wie hooguit één keer per jaar dit even checkt, kan juist dat voorkomen. Een nieuwe luchtbalg kost € 195, terwijl het spaantje afbreken alleen even tijd kost. Mocht dit busje ruimte hebben: vernieuwen (€ 4,25).

    Ook dit busje, in het hart van het schaarmechanisme, slijt. Belangrijk: check of deze een spaan draait. Want zo’n spaantje kan op den duur net de luchtbalg lek prikken. Wie hooguit één keer per jaar dit even checkt, kan juist dat voorkomen. Een nieuwe luchtbalg kost € 195, terwijl het spaantje afbreken alleen even tijd kost. Mocht dit busje ruimte hebben: vernieuwen (€ 4,25).

  • Toch de stoel open? Check dan of deze gasveer, die zorgt voor de vering, lek is. Dat is alleen het geval als deze vochtig is aan de bovenkant, wat niet zo vaak voorkomt. Zo’n schokdemper kost €135. Controleer sowieso even of de luchtleidingen nergens klemmen.

    Toch de stoel open? Check dan of deze gasveer, die zorgt voor de vering, lek is. Dat is alleen het geval als deze vochtig is aan de bovenkant, wat niet zo vaak voorkomt. Zo’n schokdemper kost €135. Controleer sowieso even of de luchtleidingen nergens klemmen.

  • Deze tweede gasveer zorgt voor de horizontale vering, en ligt dus ook horizontaal in de stoel. Het kan voorkomen dat deze gasveer losschiet. Check dus gewoon even of deze nog vast zit.

    Deze tweede gasveer zorgt voor de horizontale vering, en ligt dus ook horizontaal in de stoel. Het kan voorkomen dat deze gasveer losschiet. Check dus gewoon even of deze nog vast zit.

  • Hetzelfde geldt voor deze kunststof veerhouder. Ook die zorgt voor de horizontale vering (voor-, achteruit schuiven). Bij een erg wilde manoeuvre kan deze klem afbreken, en werkt de spiraalveer dus niet meer beide kanten op. Sowieso, op den duur verhardt dit kunststof en is de kans op zo’n breuk groter. De veerklem zit in een revisiepakket voor de hele horizontaalvering, en dat pakket kost € 75.

    Hetzelfde geldt voor deze kunststof veerhouder. Ook die zorgt voor de horizontale vering (voor-, achteruit schuiven). Bij een erg wilde manoeuvre kan deze klem afbreken, en werkt de spiraalveer dus niet meer beide kanten op. Sowieso, op den duur verhardt dit kunststof en is de kans op zo’n breuk groter. De veerklem zit in een revisiepakket voor de hele horizontaalvering, en dat pakket kost € 75.

  • Check op speling van de hele stoel. De stoel trilt en schudt immers constant. Trek alle bouten en moeren eens na, van rug-, armleuning en de langsverstelling. Speling op die bouten heeft tot gevolg dat de stoel of rugleuning steeds een los tikje geeft. Heel hinderlijk voor de rug. - Foto: Martendo

    Check op speling van de hele stoel. De stoel trilt en schudt immers constant. Trek alle bouten en moeren eens na, van rug-, armleuning en de langsverstelling. Speling op die bouten heeft tot gevolg dat de stoel of rugleuning steeds een los tikje geeft. Heel hinderlijk voor de rug. – Foto: Martendo

  • Voel of het zitkussen nog heel is. Onder de bekleding zit schuimrubber. Wie bij het uitstappen altijd over de stoel glijdt, zal slijtage hebben aan het kussen waardoor die kan afbreken. Dat is een natuurlijke beweging. Als je tijdens het zitten voelt dat de stoel gelijkmatig draagt, dan is-ie niet gebroken en dat is goed. Zo niet, dan compenseert je lichaam automatisch dat je scheef zit, wat slecht is voor je heup. Zo’n zitkussen zit doorgaans vast met vier schroeven. Zoiets kost € 100 tot € 140. - Foto: Martendo

    Voel of het zitkussen nog heel is. Onder de bekleding zit schuimrubber. Wie bij het uitstappen altijd over de stoel glijdt, zal slijtage hebben aan het kussen waardoor die kan afbreken. Dat is een natuurlijke beweging. Als je tijdens het zitten voelt dat de stoel gelijkmatig draagt, dan is-ie niet gebroken en dat is goed. Zo niet, dan compenseert je lichaam automatisch dat je scheef zit, wat slecht is voor je heup. Zo’n zitkussen zit doorgaans vast met vier schroeven. Zoiets kost € 100 tot € 140. – Foto: Martendo

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Bob Karsten

redacteur TREKKER

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin