Nederland gaat drie jaar lang zachtfruit promoten in eigen land, België en Duitsland. De EU draagt € 840.000 bij.
In januari werden teelt en handel het op de Aardbeiendag eens over gezamenlijke promotie van zachtfruit. Een plan ging in mei naar de Europese Unie en nu komt de goedkeuring terug uit Brussel. Onder de algemene noemer ‘Enjoy, it’s from Europe’ krijgen tot en met 2027 in Duitsland, Nederland en België met name jongvolwassenen reclame voor vers zachtfruit op zich afgevuurd.
Uniek in omvang en collectiviteit
Het is de eerste keer sinds het opdoeken van het Productschap Tuinbouw dat vanuit Nederland een dergelijke door zoveel partijen gedragen promotieaanvraag is gedaan en verzilverd. Het werkteam promotie zachtfruit bestaat uit de ZLTO, Glastuinbouw Nederland, NFO, Berry Briljant, Simply the Bes en GroentenFruit Huis als penvoerder. Daarnaast is er een flinke lijst partners bestaand uit abbGrowers, Berries Pride, Berry Brothers, BerryWorld, Fossa Eugenia, FruitMasters, Genson Group, Kompany, Royal Berry, The Greenery, Veiling Zaltbommel, ZON en uit België ook Veiling Hoogstraten.
Jongvolwassenen eten ondergemiddeld zachtfruit
Het totale budget is 1,2 miljoen, waarvan € 360.000 door de genoemde bedrijven en organisaties is bijeengebracht. “Nu we groen licht hebben gaan we het plan concretiseren, samen met een nog te selecteren reclamebureau”, zegt Wilco van den Berg van GroentenFruit Huis. De focus ligt op jongvolwassenen in Nederland, België en Duitsland. Jongvolwassenen eten ondergemiddeld zachtfruit.
Alle zachtfruit lift mee met grote vier
De promotie-activiteiten zijn generiek gericht op alle soorten zachtfruit, met extra aandacht voor de vier grootste producten aardbeien, blauwe bessen, frambozen en bramen. Omdat de campagne met Europees geld is gefinancierd gaat het dus niet over Nederlands zachtfruit – dat maakte het ook makkelijker voor de veel met Nederlandse telers samenwerkende veiling Hoogstraten om aan te haken.