Het Japanse Yanmar ontwikkelt de ‘Agro-bot’: een autonome trekker die wordt ingezet voor het monitoren en controleren van gewassen, het nemen van bodemmonsters voor analyse en het nauwkeurig richten van bestrijdingsmiddelen op planten en bomen.
Yanmar R&D Europe (YRE) werk hard aan de ontwikkeling van de ‘Agro-Bot’ binnen het zogenoemde 2 jaar durende, € 4 miljoen kostende ‘SMASH‘-project. Doel: een trekker maken die landbouwgewassen kan monitoren, analyseren en beheren.
De afkorting SMASH staat voor ‘Smart Machine for Agricultural Solutions Hightech’ en dit project is medegefinancierd door de lokale overheid van Toscane (Italië.) Één van Yanmar’s rollen was het ontwikkelen van besturingssystemen voor een robotarm op een autonome trekker of platform. Met die robotarm kan je dan onder andere precisiespuiten en gewassen scannen.
Lees verder onder de foto.
Rupsvoertuig
Yanmar’s ontwikkelaar Manuel Pencelli zegt hierover; “Er zijn veel partners bij betrokken geweest. We hadden mechanische expertise nodig voor de ontwikkeling van het chassis van het voertuig, en veel ‘communicatie‘-deskundigen omdat we veel apparaten hebben die met elkaar moeten ‘praten’. Ons uitgangspunt was in feite een rupsvoertuig dat oorspronkelijk was gebouwd voor het schoonmaken van een strand.”
Lees verder onder de foto.
Twee werkende SMASH-prototypes
Er zijn 2 al werkende SMASH-prototypes – een voor wijnstokken en de andere voor spinazie. De eerste heeft al belangrijke tests ondergaan in een wijngaard in het Italiaanse Pisa. Deze machine kan zich autonoom verplaatsen, gewassen monitoren, ziekten opsporen en behandelen. Overigens: SMASH bestaat niet uit één enkele machine, maar een reeks apparaten zoals deze robot, een basisstation, drones en veldsensoren. Het zelfrijdende voertuig kan achterop ook machines dragen zoals schoffels, frezen, maaiers of cultivatoren.
Lees verder onder de foto.
8 elektrische motoren
De expertise van Yanmar ligt in de softwareontwikkeling voor de agro-bot en de integratie van alle andere componenten. Het is een gecompliceerde massa elektronica, met draden, sensoren, camera‘s, gps-ontvangers en meerdere elektromotoren (8 stuks) die met elkaar concurreren. Maar: alles werkt, zelfs op een modderige wijngaard eind februari waar het onafhankelijke stuursysteem en de superieure tractie worden gedemonstreerd op verschillende terreinen.
Lees verder onder de foto.
Samen met universiteit van Florence
YRE werkt in dit project samen met de afdeling Landbouw van de Universiteit van Florence. De mensen op deze universiteit hebben veel ervaring op het gebied van duurzaam gewasbeheer en heeft onlangs het door de EU gefinancierde Rhea-project afgerond, waarbij werd gekeken naar het verbeteren van de gewaskwaliteit, de gezondheid en de veiligheid van de mens en het terugdringen van de productiekosten door gebruik te maken van een vloot van kleine, heterogene robots – op de grond en vanuit de lucht.
Droogte
Voor dit project was professor Marco Vieri van de universiteit van mening dat een holistische benadering van het onderzoek nodig was. “De landbouw levert voedsel, veevoer, vezels en brandstof voor de mens, maar we moeten ook rekening houden met landelijke, culturele en historische kwesties. In het verleden was er een jaarlijkse kalender van landbouwactiviteiten, maar tegenwoordig is er een nieuwe mentaliteit nodig die ons in staat stelt risico’s zoals droogte, plagen en overstromingen te beheersen en te beperken. We moesten meer automatisering onderzoeken, niet alleen om de hoeveelheid product te verbeteren en te vergroten, maar ook om een toegevoegde waarde toe te passen.”, aldus Vieri.
De ontwikkelaars van Yanmar verwachten veel uit dit project. Wanneer en of deze zelfrijder op de markt komt, is niet bekend. Het zal eerder zo zijn dan alles wat er in dit project geleerd wordt, later terug zal komen op fabrieksvoertuigen die boeren vroeg of laat kunnen kopen.