De redactie wordt in deze periode overspoeld met persberichten over primeurs van producten en openingen van nieuwe seizoenen. Een groep van acht telers uit West-Friesland organiseerde de laatste variant hierop.
Onder de naam ‘Dé telers’ openden zij op donderdag 20 maart het Hollandse groenteseizoen door de eerste Hollandse winterbloemkool aan een restauranthouder in de regio aan te bieden. Het restaurant is tevens aangesteld als ambassadeur van lokale producten.
Het is min of meer een kopie van hoe aspergetelers al dertien jaar lang het seizoen officieel openen: met een bekende Nederlander die zogenaamd de eerste asperge oogst en door het aanstellen van een aspergeambassadeur. Zo’n openingshandeling is trouwens ook afgekeken, namelijk van de visserijsector met hun jaarlijkse verkoop van het eerste vaatje haring op vlaggetjesdag.
Voor de agrarische sector is het publicitaire succes van de officiële opening van het aspergeseizoen op de tweede donderdag in april voor velen aanleiding geweest om iets dergelijks te organiseren. De spruitentelers bedachten ‘Great balls of fire’, maar die campagne is inmiddels ter ziele.
De aardbeientelers openden vorig jaar voor de tweede keer het Hollandse aardbeienseizoen. Zij koppelden dat aan een geldinzamelingsactie voor een goed doel: de Ronald McDonald huizen. Die actie liep heel het seizoen en omvatte diverse activiteiten. Aan het einde van het seizoen leverde dat de stichting een mooie cheque op.
Maar er is meer! Veiling Hoogstraten opende op 21 maart haar aardbeienseizoen. ZON fruit & vegetables opende op 26 maart haar eigen seizoen onder het motto ‘Heerlijk Aspergetijd’. Het aspergegilde van Peel en Maas doet dat op 30 april. Ook in Oost- en West-Brabant worden dergelijke openingen georganiseerd, los dus van die enige officiële opening. Uit dit alles blijkt wel het enthousiasme van telers. Ze zijn (terecht) trots op hun product.
Attentiewaarde
Op deze manier publiciteit trekken voor een product heeft zeker een attentiewaarde die de handel en de consument weer op scherp zet. “Ze zijn er weer!” Asperges, aardbeien of bloemkolen van Hollandse bodem. Want dat is natuurlijk waar het om gaat. Elk van deze producten ligt immers gewoon jaarrond in de supermarkten, met een herkomst van heinde en verre. En inderdaad, de kwaliteit is onvergelijkbaar, dus is het goed om de consument in te peperen dat er weer Hollands kwaliteitsproduct te koop is. Dat geeft meerwaarde.
Verwarrend effect
Maar je kunt de consument ook overvoeren en ‘openingsmoe’ maken, waardoor het effect verkleint en het verwarrend wordt. “Vorige week was het aspergeseizoen toch al geopend? Hoezo nu weer?” De attentie- en meerwaarde vervaagt door een dergelijke fragmentatie. Moeten we ook nog het Hollandse broccoli-, ijsbergsla- of venkelseizoen voortaan gaan openen?
In die zin voegt de opening van het Hollandse aardbeienseizoen wel iets toe, omdat de insteek anders is en telers ook tijdens het seizoen met ludieke acties, gekoppeld aan een goed doel, de aandacht op het product blijven vestigen. Er zijn mij geen cijfers van bekend, maar het zal de consumptie ten goede zijn gekomen.
Officiële sluiting?
Misschien is een officiële sluiting nog een idee. “Hierbij verklaar ik het Hollandse seizoen voor gesloten.” Zodat de consument weet dat hij in de supermarkt weer is overgeleverd aan niet-Hollandse producten en smachtend uitziet naar het komende Hollandse seizoen.
Lees meer artikelen over asperge of bekijk actuele marktprijzen via GFactueel.nl/markt