In het tv-programma ‘Onze Boerderij’ bezoekt Yvon Jaspers een groot aantal boeren, waarbij ze op beeldende wijze dieper in de wereld van de agrariër duikt.
Wat een prachtige verhalen komen er naar boven. Deze sector laat haar diversiteit zien, met hoogtepunten, maar ook veel schrijnende verhalen. Verhalen van boeren die hun bedrijf willen vernieuwen, maar geconfronteerd worden met weerstand van de omgeving. Of boeren die hun bedrijven willen omvormen naar burgerboerderijen, van intensieve veehouderijen naar plekken waar burgers samen met hen kunnen werken. Zijn het idealisten? Waarom al die moeite? Is het een roeping of een missie?
Rob Baan aan het woord
Ook boer – of zeg toch maar tuinder – Rob Baan kwam aan het woord. Op zijn karakteristieke manier vertelt hij hoe hij vecht voor een gezonde maaltijd op het bord van iedereen. Hij heeft veel tegenstand ondervonden, maar ook successen bereikt. Er volgde een intens gesprek over de stap terug die hij nu zet. Zijn zoon staat klaar om het bedrijf voort te zetten, zodat Rob meer bij zijn zieke vrouw kan zijn. Als pionier en boegbeeld heeft hij jarenlang de kracht van de Nederlandse tuinbouwsector uitgedragen, een sector die wereldwijd bekendstaat om haar innovatie en duurzaamheid.
De kracht van communicatie
Rob is een ware verhalenverteller en heeft de kracht van communicatie goed begrepen. Hij zet zich al jarenlang belangeloos in om de tuinbouw voor het voetlicht te brengen. Aan Yvon legt hij uit: “Ik heb een marketingteam, met dertig mensen die zich inzetten om ons verhaal te delen. De meeste agrariërs hebben prachtige verhalen op hun bedrijf, maar daarbuiten zijn ze ‘gewoon’ boer of tuinder. Ze vergeten dat hun sector ook naar buiten toe een krachtig verhaal heeft.” De innovaties die de sector biedt – zoals energie-efficiënte productiemethoden en bijdragen aan de stabiliteit van de elektriciteitsmarkt – verdienen het om gedeeld te worden, vindt Rob. En hij voegt er nog aan toe: “We moeten dit samen doen.”
De sector heeft ook naar buiten toe een krachtig verhaal
Nu hij besloten heeft om dichter bij zijn vrouw te zijn, zal de sector nieuwe, flamboyante ondernemers nodig hebben die zijn inzet en enthousiasme voortzetten. De boodschap is duidelijk: de toekomst van de sector ligt in het blijven vertellen van het verhaal. Het is nu aan de volgende generatie tuinders om met dezelfde passie de waarde van de tuinbouw te etaleren en het publiek te betrekken. Durf jij het aan om die rol op je te nemen?