Het is dringen in het vegetarische schap. Vooral huismerken zijn in opmars en dat is te merken in de prijs. Wie teelt er al voor de burgerbakkers?
Jumbo neemt de zomer te baat om het koelschap met vegetarische en veganistische schijven, balletjes, sticks en stukjes te vernieuwen. Het huismerk is van naam en design veranderd. Het heet nu Lekker Veggie. De meters die de nieuwe verpakkingen – naast de restjes verpakkingen onder de oude naam Veggie Chef – in beslag nemen, zijn meteen uitgebreid. Toch is er nog ruimte voor gevestigde namen als Garden Gourmet, Valess, Quorn, So Fine en natuurlijk De Vegetarische Slager.
Diverser én goedkoper
Het zou de argeloze consument kunnen duizelen. Maar wie al een tijdje meeloopt als flexitariër dan wel vegetariër, valt vooral op dat de variatie in smaken en vormen, de toepassingsmogelijkheden én de prijs van vegetarische producten gunstiger zijn geworden.
Met name De Vegetarische Slager zette 10 jaar geleden vanuit zijn winkeltje in Den Haag nog in op exclusiviteit en de daarbij behorende fikse prijzen. Ondernemer Jaap Korteweg maakte echter van meet af aan duidelijk dat het hem erom ging vleesloos eten gewoon te maken. Natuurlijk was hij niet de enige aanbieder, wel de meest opvallende. Anno 2020 is de vegaburger volledig ingeburgerd.
Tekst gaat verder onder de foto.
De wat volksere supermarkt Dirk levert inmiddels ook een redelijk geprijsde lijn van huismerkburgers en -nuggets. Dat bewijst dat dit alternatief voor vlees definitief weg is uit de hoek van koopkrachtige randstedelingen met brede beurs en het hart links van het midden.
Echt 100% plantaardig
Opvallend is dat de fabrikanten de laatste restjes dierlijk product uit de producten weglaten. Want ‘vegetarisch’ wilde voorheen nog niet zeggen dat het ook zonder ei of melk was vervaardigd. De bakjes Lekker Veggie van Jumbo zijn bijna allemaal 100% plantaardig. Zo pak je meteen de veganistische klanten mee.
De winnaars: akkerbouwers en tuinders
Wie zijn de winnaars van deze ontwikkeling? Sowieso alle groentetelers en akkerbouwers. Want plantaardig heeft de toekomst, dierlijk is in het defensief – ook al groeit er wereldwijd de consumptie nog steeds. Of nu ook al de boeren en tuinders zich letterlijk rijk mogen rekenen met alle extra meters schapruimte in alle supermarkten, dat is een tweede.
Soja blijft nog de meest gebruikte plantaardige eiwitleverancier. Andere bonen en lupine doen het ook goed. Het gehalte groente in een broccoli- of paprikaburger kan echter moeilijk onderschat worden.
De verliezers: vleesbedrijven en A-merken
Over de paprikaburger gesproken; dat is een verliezer. Ietwat eenzaam in het vegaschap van mijn Jumbo ligt daar ook nog de paprikaburger van Stegemann: de A-merken met een vleesachtergrond, zoals Zwanenberg, zijn wat (te) laat in beweging gekomen. Zelfs Unilever, dat De Vegetarische Slager van Korteweg overnam, krabt zich wellicht achter de oren, met die exploderende concurrentie.