Doorgaan naar artikel

Westlands Future Crops failliet

De Nederlands-Israëlische vertical farm Future Crops is failliet. Geldschieters uit Amerika en China zijn niet te hulp geschoten.

Het teeltbedrijf op het voormalig veilingterrein in Poeldijk teelde kruiden, die onder meer bij Albert Heijn verkocht werden. De sterk toegenomen energiekosten maken alle daglichtloze indoor farms kwetsbaar. De aanvankelijke investering is groot en het volhouden van de productie vergt nu nieuwe kapitaalinjecties.

Vorig jaar kondigde Future Crops, dat voor de opstart vlak voor de coronacrisis al € 30 miljoen had opgehaald bij de Amerikaanse staalfamilie Lerman, een nieuwe investeringsronde aan. Daarbij speelde de Chinese techgigant Tencent een hoofdrol. Tencent is al jaren de hoofdsponsor van de Autonomous Greenhouse Challenge van Wageningen UR in Bleiswijk.

Te duur voor verzadigde markten

Indoor farming is vooral in gebieden die nu voor hun groente en fruit vrijwel volledig afhankelijk zijn van import een teeltwijze met perspectief. Met name het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië zijn kansrijke markten. De huidige stand van zaken op de energiemarkten maakt het echter heel moeilijk voor indoor farms om in Europa en Amerika de concurrentie met reguliere teeltbedrijven in kassen in de open lucht aan te gaan. Alleen de blijvende ondersteuning door investeerders met diepe zakken kan deze bedrijven op deze verzadigde markten overeind houden.

Investeerders zonder tuinbouwervaring

Die investeerders waren tot en met 2021 nog zeer gretig op de markt voor zogeheten controlled environment agriculture. Voor indoor farms, maar ook voor grote glastuinbouwondernemingen in bijvoorbeeld de VS, was veel geld. Investeringsronde leverden tientallen miljoenen euro’s op. Beursgangen zelfs honderden miljoenen. Vorig jaar is daar de klad in gekomen en investeerders met wel veel geld, maar weinig tot geen ervaring in de tuinbouw, zijn kopschuw geworden.

Marktanalisten vergelijken het met het knappen van de internetbubbel aan het einde van de vorige eeuw. Zonder kennis van zaken wilden geldschieters mee in de dot.com-hype. Om die markt hard onderuit te zien gaan. Waarna het vervolgens toch gewoon meer dan goed kwam met degenen die wél wisten waar ze mee bezig waren en alle ranglijsten van grootste bedrijven en rijkste mensen ter wereld beheersen.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin