In de zomerperiode gaan de meeste mensen op vakantie, tijd voor recreatie. Tijd om even afstand te nemen van het bedrijf of de functie. Tijd om na te denken.
Het doorbreken van de dagelijkse routine brengt mij uit mijn evenwicht en levert mij vaak nieuwe gedachten op.
Afgelopen zondag zat ik in de kerk en toen sprak de voorganger over recreatie. Opeens kwam dit woord bij mij binnen. Hij gaf aan dat je het ook al twee losse woorden kunt zien: Re creatie. Dat kun je ook vertalen als herscheppen. Hoe mooi is dat. De wereld opnieuw vormgeven.
Zó 2019
Zou dat het dan zijn? Als je gaat re-creëren ga je een nieuwe werkelijkheid scheppen. Je gaat over naar een ander ritme. Ook alle maatregelen vanwege Covid-19 leiden tot het herschrijven van onze manier van leven en werken. Onze levenswijze wordt herschapen.
Nu het eind augustus is, proberen we na de vakantie het leven weer op te pakken waar we in januari waren gebleven. Maar dat zal niet gaan. Handen geven, grote samenkomsten, zingen, festivals, naar kantoor gaan. Allemaal zó 2019. Voorlopig krijgen we dit niet meer terug en moeten we rekening houden met een nieuwe werkelijkheid.
Van horeca naar maaltijdboxen
De omzet in de horeca keert niet meer terug. De maaltijdboxen hebben definitief een plek in de markt veroverd. Korte ketens staan beter op de kaart. De catering staat op zijn kop. Grote bedrijfsrestaurants draaien nog maar een kwart van de oude omzet. Grote feesten en partijen zijn even verleden tijd.
Invliegen van fruit is een stuk lastiger geworden met minder vluchten. Dat vraagt een nieuwe aanpak. Dit vraagt re-creatie.
De een wacht af en de ander ziet kansen en buigt zijn business om
Hoe ga je om met de nieuwe werkelijkheid?
Ondernemers zijn net mensen. De een wacht af en houdt zijn hand op bij de overheid. De ander ziet kansen en buigt zijn business om. Een mooi voorbeeld is de koffiemachinemaker Bravilor die nu hygiënepalen maakt.
Welke mogelijkheden zijn er voor groenten en fruit? Consumenten geven steeds meer geld uit aan verse groenten en fruit. Bewuster met voeding omgaan is een trend die door de coronacrisis een extra vlucht neemt. Dat merken supermarkten, maar ook lokale telers die steeds meer ‘aan huis’ verkopen. Ditzelfde bericht trof ik ook aan bij een Chinese importeur.
Meer aandacht voor herkomst groenten en fruit
Nu kunnen we niet allemaal een kraampje langs de weg plaatsen. Maar kunnen ons wel beter positioneren bij de consument met duidelijke en heldere, traceerbare informatie. De herkomstvermelding van groenten en fruit kan beter dan alleen een landaanduiding.
Wie durft de re-creatie aan?