Supermarktketen Albert Heijn zegt net als in 2018 de inkoopspecificaties voor fruit te hebben aangepast op verzoek van telers.
Dat blijkt uit navraag bij drie grotere Nederlandse supermarktketens. Gevraagd aan AH, Jumbo en Lidl, zegt alleen AH dat het voor zijn fruittelers de specificaties heeft aangepast op verzoek van de telers. Hoe de afspraken precies zijn veranderd, kan de woordvoerder niet zeggen. “Voor fruit geldt, net als in 2018, dat we de specificaties hebben verruimd. Bijvoorbeeld bij onze aardbeien. Het verzoek om de specificaties van aardbeien te verruimen komt bij onze telers vandaan. Omdat wij zo goed samenwerken met onze vaste telers binnen ons Beter voor Natuur & Boer-programma kunnen wij hier gezamenlijk afspraken over maken. We zijn continu met elkaar in gesprek.” Dit zegt nog niet over een mogelijke vergoeding voor verhoogde kosten voor beregening.
Lidl en Jumbo
Lidl en Jumbo zeggen de inkoopspecificaties niet te hebben aangepast. Het lijkt erop dat deze ketens daartoe zouden overgaan, als het nodig was. Zo zegt een Lidl-woordvoerder: “Indien de situatie er om vraagt, zullen wij in samenspraak met de leverancier en afhankelijk van de oogst, de specificaties aanpassen dan wel afstemmen om zo elkaar te kunnen helpen.”
Ook Jumbo wil telers met specificaties helpen als het moet. De vraag over vergoeding hebben we niet gesteld. Een woordvoerder: “We vinden het belangrijk dat telers door veranderende weersomstandigheden niet blijven zitten met groente en fruit. Indien nodig kijken we – in goed overleg – of we specificaties aan kunnen passen. Op dit moment is dat nog niet aan de orde. De ontwikkelingen volgen we vanzelfsprekend op de voet. Indien het nodig is dan kijken we naar een oplossing.”