Doorgaan naar artikel

Webgigant wil teelt en afzet buiten China wijzigen

De Chinese voedselmarktplaats Pinduoduo wil de groente- en fruitketen nu ook buiten China gaan wijzigen.

Pinduoduo wil buiten China groeien, te beginnen in de Verenigde Staten. Pinduoduo begon in 2015 als een website waar consumenten zich konden verenigen om een bepaald product in bulk en dus met korting te kopen. De laatste jaren heeft het zijn aandacht verlegd naar bedrijven die hun groente en fruit via de site direct aan consumenten aan kunnen bieden.

Teeltbedrijven trainen

Volgens eigen cijfers zetten in 2020 ruim een half miljoen Chinese teeltbedrijven op deze wijze product af naar de consument. In dat jaar werden ook 100.000 telers getraind. Pinduoduo wil de productie innoveren, door onder meer met Wageningen Universiteit in Shanghai competities te organiseren naar voorbeeld van de Autonomous Greenhouse Challenge.

Daarbij bedenken dataspecialisten oplossingen voor de geautomatiseerde teelt. Zo wisten dataspecialisten in 2020 ervaren Chinese aardbeientelers te verslaan door bijna drie keer meer volume te produceren per vierkante meter. Het heeft aardbeientelers in teeltregio’s geholpen de techniek te omarmen.

Hele ketenaanpak

Pinduoduo onderscheidt zich door zijn inzet in het verbeteren van de kwaliteit en kwantiteit van het geproduceerde voedsel. “Daartoe investeren we en werken we samen met gelijkgestemde partners in alle delen van de voedselwaardeketen aan technologieën, variërend van slimme landbouw tot landbouwlogistiek tot voedselveiligheid en voedingsverbetering”, stelt het bedrijf.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin