Real is een volwaardige winkelketen die lijkt te verdwijnen. Wat betekent dat voor Nederlandse leveranciers?
In de reclamefolder van de Duitse supermarktketen Real staan deze week biologische komkommers uit Nederland en Spanje. Ook San Marzano-troscherrytomaten uit Nederland, paprikamix uit Nederland en Spanje en Nederlandse champignons zijn in de aanbieding. Overigens is een veel groter deel van het groenten- en fruitassortiment van Real Nederlands.
Real is een volwaardige winkelketen die nu lijkt te verdwijnen. Wat betekent dat voor de Nederlandse leveranciers? Raken die hun klant kwijt? Wie gaat de winkels straks beleveren?
En wat gebeurt er met de inkooporganisatie RTG Retail Trade Group, opgericht door Real in 2017. Hier worden versproducten door een aantal kleinere ketens gezamenlijk ingekocht. Daarin zit ook het zusterbedrijf van Real, de Metro-groothandels als Makro.
Grootste speler nog groter
De Duitse toezichthouder Bundeskartellamt moet zich nu uitspreken over de verkoop van Real. De grootste Europese winkelketen Schwarze Gruppe heeft interesse in 101 van de 270 winkels van Real. Deze gigant heeft de winkelketens Kaufland en Lidl in haar stal. De Real-winkels moeten omgebouwd worden naar Kaufland als de plannen doorgaan.
Voor Bundeskartellamt is de inkoopkracht steeds belangrijker. Wordt Schwarze Gruppe niet te machtig en kan het zo de wil onevenredig opleggen aan leveranciers? Wat betekent het voor regionale keuzes van klanten? Bundeskartellamt heeft aan 350 bedrijven een vragenlijst gestuurd om de inkoopkracht voor zeventien productcategorieën te onderzoeken.
Vóór 12 oktober moet de toezichthouder een besluit nemen over de overname van de winkels. In 2015 zette de dienst aanvankelijk een streep door overname van de supermarktketen Kaiser’s Tengelmann door Edeka. Na procedures en onderhandelingen ging die overname overigens grotendeels door.
Effect coronacrisis
De Bundeskartellamt heeft Real overigens niet ingedeeld in de groep grote supmarktketens, maar als middelgrote keten. De grote supermarktketens in Duitsland zijn Aldi Nord, Aldi Sud, Schwarze Gruppe en Edeka.
Als de winkels van Real verkocht worden, is dat een lang geplande stap van de huidige eigenaar Metro. Die laatste wil zich geheel specialiseren op de groothandelsfunctie voor horeca. Die stap lijkt door de coronacrisis gewaagd. Eerder dit jaar, bij de start van de crisis, bleken de supermarktverkopen stabieler en winstgevender dan de groothandelsomzet.