Doorgaan naar artikel

‘Waardering moet hoger’

We zitten in een periode dat we alle zeilen moeten bijzetten om klanten zo goed mogelijk te bedienen.

Wat hebben we toch een boeiend vak. Misschien is het niet altijd even leuk, maar er gebeurt altijd wel wat. De bloemkool die we telen, plus de bloemkool van 2 andere bedrijven, zetten we zelf af. Dit gaat over het algemeen naar tevredenheid.

Marktgericht produceren is de laatste tijd een veel voorkomende uitspraak en daar proberen wij aan te voldoen. Maar bloemkool groeit onder invloed van het weer soms erg hard en soms erg langzaam. Het komt voor dat je slechts 30% snijdt van de planning, maar ook dat de productie 300% is. Van de wekelijks te verwachten oogst is ongeveer 55% tevoren verkocht of vastgelegd, voor seizoen-, week- of dagprijzen.

30% oogst

We zitten nu in een periode dat we maar 30% oogst hebben, dus we moeten alle zeilen bijzetten om aan onze verplichtingen en onze vaste klanten zo goed mogelijk te bedienen. Dit lukt – soms met de nodige pijn en moeite – maar ook wel met het nodige gemopper en verontwaardiging.
Artikel gaat verder onder de foto

Archieffoto van het beregenen van percelen met bloemkool en broccoli. - Foto: ANP

Archieffoto van het beregenen van percelen met bloemkool en broccoli. – Foto: ANP

Soms is er onbegrip of zelfs wantrouwen. Het gebeurt dat we meermalen per dag aan dezelfde inkopers moeten uitleggen dat er niet voldoende bloemkool is, hoe graag we het ook anders zouden willen. Maar toch blijft er onvrede bestaan en worden we een uur later weer gebeld met de vraag of we toch niet meer bloemkool hebben.

Behalve met de vaste klanten, hebben we contact met inkopers die niets hebben vastgelegd. Dat is nog spectaculairder, omdat ze door de schaarste buiten de boot vallen en alleen voor hoge prijzen aan de bak kunnen.

Prijsniveau moet omhoog

Er is de laatste tijd veel aandacht voor een eerlijke prijs voor onze producten. Ik ben er van overtuigd dat de prijsafspraken die we als sector maken met onze inkopers, veel te laag is. We laten dat zelf toe. Als gezegd meen ik dat onze klanten tevreden kunnen zijn over de afgelopen periode. Verkoopacties zaten er niet in, maar aan de leverafspraken hebben we voldaan. Maar voor mij staat ook als een paal boven water dat wij als sector deze service niet kunnen blijven volhouden. Het vaste prijsniveau moet omhoog, en daarmee ook de waardering voor de sector.

Share this

Afbeelding
Ton Slagter

bloemkoolteler

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin