Doorgaan naar artikel

‘Vrienden van Hollandse Aardbei’ gaan verder met lager budget

Het Hollandse aardbeien-initiatief houdt op te bestaan in zijn huidige vorm. Onder de naam ‘Vrienden van de Hollandse Aardbei’ gaat het initiatief verder, maar met een lager budget en met minder telers.

Het Hollandse Aardbeien-initiatief is in 2012 gestart door een beperkte groep aardbeientelers. Ze hadden als doel de waardering voor de Hollandse aardbei te vergroten door kennis te delen en de dialoog aan te gaan met de consument. De afgelopen twee jaar is door de initiatiefnemers getracht de collectieve aardbeiensector mee te laten liften met het initiatief.

Een deel van de sector ziet echter weinig nut in contact tussen teler en consument en staat op dit moment niet achter deze nieuwe vorm van communicatie, aldus voorzitter Hollandse Aardbeien-initiatief Mark van Aert. Tijdens de Aardbeiendag, gisteren in ‘s-Hertogenbosch, maakte hij de stop-plannen voor het Hollandse Aardbeien-Initiatief bekend.

Te weinig draagkracht

Een reden voor de beslissing is het achterblijven van de financiële bijdragen, die het initiatief voldoende ruggensteun moeten geven. Vorig jaar lukte het nog net de vooraf gestelde ondergrens voor de begroting te halen, dit jaar bleek dat niet meer haalbaar.

Als tweede argument om de stekker eruit te trekken noemde Van Aert het ontbreken van steun en waardering vanuit de sector voor de 25 actieve telers die het initiatief tot nu toe gaande hielden, waaronder het bestuur en degenen die meedenken en meehelpen.

Vrienden van de Hollandse Aardbei

De  ‘Vrienden van de Hollandse Aardbei’ moet het stellen met een aanzienlijk lager budget, maar kunnen verder met de website en het Twitteraccount van het Hollandse Aardbeien-Initiatief. Van Aert: “Als dat is afgewerkt, is het collectief geen vertragende factor meer, en kan er weer plezier en energie ontstaan met een groep gelijkgestemden om de Nederlandse aardbei onder de aandacht van de consument te brengen. Tot het moment dat de sector wellicht wel rijp is voor de collectieve promotie van ons product.”

Share this

Joost Stallen
Joost Stallen

Oud-redacteur vollegrondsgroenteteelt

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin