Doorgaan naar artikel

Vrees dat Spanje VK gaat mijden door brexit-onzekerheid

Er is toenemende frustratie in de Britse groente- en fruitketen over de aanhoudende onzekerheid over de brexit-eisen vanaf 2025. Spaanse telers zullen het Verenigd Koninkrijk mijden, vrezen partijen.

Mike Parr, directeur van logistiek dienstverlener PML Seafrigo, is teleurgesteld in de nieuwe Labour-regering. Vòòr de verkiezingen stelde Labour nog dat fysieke controles mogelijk niet nodig waren voor groenten en fruit. Nu lijkt de toon anders. “Ik weet niet wat ze gaan doen om eerlijk te zijn. Ze luisterden voordat ze werden gekozen, en nu lijken ze gewoon dezelfde weg te zijn ingeslagen als de vorige regering. Ze zijn al begonnen hun kop in het zand te steken. Op dit moment zijn er geen tekenen dat deze regering meer open zal staan voor de behoeften van de logistieke sector, maar het is nog vroeg.”

Telers lopen risico op afkeuring

Parr ziet concrete problemen ontstaan in de belevering van Britse supermarkten, omdat hij terughoudendheid merkt bij buitenlandse leveranciers. Die vrezen vertragingen in Britse havens en dat zij opdraaien voor afgekeurde partijen. “Het gaat aan het eind van de dag terug naar de teler, want als de klant in het Verenigd Koninkrijk geen product ontvangt dat in goede staat is, krijgt de boer in Spanje gewoon niet betaald. Ondertussen zijn er geen problemen om het product naar Frankrijk te krijgen, dus als je de Spaanse teler bent, aan wie ga je dan leveren? Niet het Verenigd Koninkrijk. Er is op dit moment geen stimulans om de Britse markt te bevoorraden.” Parr zegt dat in het Britse blad Fresh Produce Journal.

Prijsstijgingen verwacht

Recent zei ook Nigel Jenney, directeur van Fresh Produce Consortium (FPC) op BBC radio dat Britse klanten steeds hogere voedselprijzen kunnen verwachten als de komende brexit-grenscontroles niet worden uitgesteld. Hij benadrukte dat geïmporteerde verse producten aanzienlijke prijsstijgingen te wachten staat, tenzij de Britse regering actie onderneemt om de geplande controles, die in januari 2025 moeten beginnen, uit te stellen of te herzien. Dat zou betekenen dat wekelijks zo’n 2.000 vrachtwagens fysiek moeten worden gecontroleerd.

“We wachten gewoon op bevestiging van wanneer deze controles zullen beginnen en welke producten onder de controles zullen vallen. We hebben het op dit moment gewoon niet, na jaren van wachten”, zei Jenney. De FPC is bezorgd dat de voorbereiding op deze controles kan leiden tot aanzienlijke kosten voor zowel de industrie als de consument, vooral als de controles niet nodig blijken te zijn.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin