“Zorgt u ervoor dat u een eerlijke prijs krijgt voor de peer en niet wordt uitgeknepen door de supermarkt?”
Als antwoord kon ik mooi een citaat van een fruithandelaar ‘pimpen’ dat ik een week daarvoor had gelezen. “Prijsvorming heeft niets met uitknijpen door supermarkten te maken, maar puur met vraag en aanbod. Het gaat erom dat je nog nee kunt zeggen.”
“Dan moet u niet te veel peren maken.”
“Precies, mevrouw.”
Het was een van de vele geluiden die ik de afgelopen dagen hoorde van bezoekers op de Margriet Winter Fair. Om de naamsbekendheid te vergroten en consumenten meer bekend te maken met de smaak van een Hollandse peer, stonden we voor het eerst op een grote consumentenbeurs in de Brabanthallen. Een mooi podium voor fruitpromotie met 70.000 bezoekers en een gigantisch mediabereik via N.nl en vrouwenbladen zoals Margriet, Linda, Libelle, Flair en Viva. Bezoekers konden uiteraard onze Hollandse peer proeven en er werd in samenwerking met de Wageningen UR een consumentenonderzoek naar consumptie van peren verricht.
‘Waar wordt de peer geteeld? Is het een Hollandse peer?’
Tijdens het consumentenonderzoek stelden we standaard een aantal vragen. Bijvoorbeeld welke peer vindt u het lekkerst smaken? Groen of geel? Eet u peren het liefst met of zonder schil? Eet u peren uit de hand of in een gerecht? Daarnaast krijg je een hoop spontane reacties en vragen. “Lekker zoet en fris!”
“Waar kan ik uw peer kopen?”
“Hij smaakt lekkerder dan de buitenkant doet vermoeden.”
“Lekker fris en gezond na al dat suiker en die vette happen.”
“Waar wordt de peer geteeld? Is het een Hollandse peer?”
“Ik hou meer van appels maar deze peer heeft dezelfde ‘bite’ als een knapperige appel met een zoete perensmaak.”
Comice en Conference
“Ik ben een echte Comice-fan, mijn man houdt meer van Conference. Deze zit er tussenin.”
“Peren zijn altijd zo moeilijk. Ze zijn te rauw of te zacht. Wordt uw peer snel zacht? Als ik een peer koop kan ik soms een dag later al mijn vinger er doorheen steken.”
“Nee, onze peer blijft knapperig. Ook na een week op de fruitschaal. Hij wordt dan nog zoeter en sappiger. Je kunt hem ook prima onderweg met schil eten.”
“Een soort ‘peer to go’ dus?”
“Precies!”
En soms word je verrast door een simpele doch praktische vraag.
“Waar kan ik dat apparaat kopen?”
“U bedoelt deze appelsnijder?”
“Ja, dat apparaat waarmee u de peren snijdt.”
“Die kunt u voor een paar euro bij de Action of de Xenos kopen …”