Doorgaan naar artikel

Vlog uit de Kas maakt jongeren enthousiast voor carrière in tuinbouw

De afgelopen zes jaar hebben verschillende scholieren deelgenomen aan ‘Vlog uit de Kas’. Tijdens de zomervakantie vlogden zij over hun belevenissen in en om de kas. Ze lieten zien hoe leuk een bijbaan in de glastuinbouw is. In het zevende seizoen komen ook een stagiair en een young professional aan het woord om ook de carrièrekansen die de glastuinbouw biedt voor jongeren te belichten.

Vorige week is het zevende seizoen van Vlog uit de Kas van start gegaan. Hoewel er nog genoeg vakantiewerkers graag voor de camera vertellen over hun bijbaan in de glastuinbouw, heeft Glastuinbouw Nederland dit jaar voor een uitbreiding gekozen. De ondernemersorganisatie heeft hiertoe besloten om te laten zien dat de glastuinbouw niet alleen bijbaantjes biedt, maar ook loopbaanperspectieven in een groot scala aan functies in en om de kas.  

Scholier Daan wederom presentator

Scholier Daan van den Berg neemt voor de tweede keer de presentatie voor zijn rekening. In seizoen 4 van Vlog uit de Kas in 2021 scoorde hij de meeste likes met zijn vlog bij Gerbera United in Moerkapelle. Hij gaat dit jaar niet alleen langs bij een scholier, maar loopt ook een dag mee met een stagiair en een young professional. “Dus naast vakantiewerk ook de carrièrekansen die de glastuinbouw biedt voor jongeren”, licht Amy van der Lei, communicatiespecialist bij Glastuinbouw Nederland, toe. 

Naast het gesprek krijgt elke vlog een ander thema. Hierdoor wordt niet alleen het werk op glastuinbouwbedrijven getoond, maar wordt er tevens meer verteld over het innovatieve en duurzame karakter van de sector.

Lees verder onder de video

Vlogs zijn een begrip

Glastuinbouw Nederland heeft de afgelopen zes jaar heel veel leuke reacties gekregen op de vlogs. Van de scholieren zelf, via de scholieren – dat vrienden, familie en bekenden de vlogs hebben gezien – en van ondernemers. “Vlog uit de Kas is in de sector echt een begrip geworden. Ik hoor regelmatig dat de vloggers nog altijd hun video delen voor bijvoorbeeld het vinden van een stage. De vlogs zijn in de afgelopen jaren natuurlijk ook door de deelnemende bedrijven gedeeld. Daarnaast hebben de vlogs altijd een enorm bereik en levert het een bijdrage aan de reputatie van de glastuinbouw”, meldt Van der Lei.

Glastuinbouw Nederland financiert vlogs

De eerste vijf edities van Vlog uit de Kas werden gefinancierd vanuit Colland. Glastuinbouw Nederland vindt de vlogserie zo belangrijk dat ze de financiering voor eigen rekening heeft genomen. Niet meer via zes wekelijkse edities, maar drie eens in de twee weken. 

De zomer is altijd de periode geweest van Vlog uit de Kas. Daarin brengt Glastuinbouw Nederland geen verandering, omdat het ook de mogelijkheden van een bijbaan in de glastuinbouw laat zien. “Nu maar hopen dat jongeren via de vlog ook te enthousiasmeren en te motiveren zijn voor een baan in de glastuinbouw”, aldus Van der Lei. 

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin