Doorgaan naar artikel

Vlaanderen bundelt huisverkoopwinkels

Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) wil zoveel mogelijk boeren en tuinders met directe verkoop aan de consument samenbrengen op één website. Een dergelijk initiatief is er in Nederland nog niet.

In totaal zijn er al zo’n 370 agrarische bedrijven met huisverkoopwinkels te vinden op de site van Recht Van Bij de Boer. Bezoekers van de site kunnen verkooppunten zoeken op postcode, soort product of soort verkooppunt en er kan onderscheid worden gemaakt tussen gangbaar en biologisch aanbod. De website leidt de consument naar hoevewinkels, naar automaten op erven van tuinders en boeren, maar ook naar boerenmarkten, zelfpluktuinen en groenteabonnementen. Ook tips en recepten, nieuws en info over de partners uit de korte keten van directe verkoop zijn op de site te vinden.



Naast de website die is opgezet samen met Fermweb, BioForum en Voedselteams, heeft VLAM ook het project Lokale Marketing, met persoonlijke begeleiding om het verkooppunt beter in de markt te zetten. Dat gebeurt onder meer door kritisch te kijken naar het eigen verkooppunt, de concurrentie en de omgeving. “Wij stellen een enquête op voor de klanten, en verwerken nadien de resultaten. Daarop baseren we onze tips, bijvoorbeeld in verband met de openingsuren, de bereikbaarheid van het verkooppunt en de beschikbaarheid van de verschillende producten”, aldus een woordvoerder van VLAM.



Ook in Nederland is steeds meer aandacht voor directe verkoop door tuinders en boeren aan consumenten. Met name van de de fruit- en vollegrondsgroentetelers hebben ruim 20 procent een eigen winkeltje voor de verkoop van eigen en andere producten. Een naar compleetheid strevend overzicht van deze winkels ontbreekt echter.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin