Doorgaan naar artikel

Vlaamse miljoenen exportsteun vooral naar fruit

De Vlaamse tuinbouwpromotie voor export van groenten en fruit groeit dit jaar.

Van 2017 tot en met 2019 lopen promotieprogramma’s voor groenten in Canada, hardfruit in India en peren in Brazilië en Duitsland. Dat is het gevolg van aanvragen van promotiebureau VLAM bij de Europese Commissie.

VLAM had in het kader van een nieuw EU-promotieprogramma vier projectvoorstellen ingediend voor fruit en groenten in derde landen. VLAM ontving voor deze en andere projecten buiten de groente en fruitsector, in totaal € 6,6 miljoen van de Europese Commissie. De subsidiebijdrage is hoger dan 50% van de campagnekosten.

Assortiment

Voor Duitsland, India en Brazilië gaat het om exportondersteuning voor hardfruit. Voor Canada beoogt de campagne een toename van de huidige export van verse paprika, witloof en prei.

De promotiecampagne voor Conference-peren in Duitsland is een voortzetting van de campagne ‘Conference, immer eine gute idee’ met Nederland. VLAM werkt daarbij samen met één Nederlandse producentenorganisatie. Voor de campagne in India zal VLAM gebruikmaken van bekende Indische acteurs die het hardfruit aanprijzen in combinatie met heel wat proeverijen in winkelpunten.

Grenzen openen

Uit het jaarverslag voor de koepelorganisatie voor veilingen VBT blijkt dat de sector zich hard maakt voor het openmaken van de grenzen voor hardfruit, van onder meer Israël, VS, Mexico, Colombia, Filipijnen, Thailand, Vietnam en Indonesië. In een aantal gevallen wordt aansluiting gezocht bij een Europees dossier en richt de aandacht zich ook op groenten.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin