Doorgaan naar artikel

Vers online 
is logistieke wedstrijd

De online boodschappenmarkt wordt geen prijsgevecht maar een logistieke wedstrijd. Wie kan de boodschappen het beste en snelste thuisbezorgen?

In het Financieele Dagblad stelde Hein Deprez (Univeg) dat over vijftien jaar 50 procent van de verkoop van groenten en fruit online plaatsvindt. Albert Heijn heeft op de Nederlandse onlinemarkt verreweg het hoogste marktaandeel. Deprez levert aan dat kanaal, dus hij preekt een beetje voor eigen parochie, maar de onlinemarkt gaat zeker verder groeien.

Eigen webshop

Ik vroeg laatst aan een exclusieve groenteteler met een webshop of hij geen concurrent werd van zijn eigen klanten? “Nee”, zei hij. “De zakelijke en consumentenmarkt zijn totaal verschillend. Wij merken dat een klein maar groeiend deel van de consumenten op zoek is naar hoge kwaliteit en exclusieve groenten. Dat blijkt ook uit onze omzetcijfers. Iedere maand groeit de webshopverkoop met meer dan 10 procent.”

Maar is het niet lastig om de groeiende omzet winstgevend te maken, vroeg ik vervolgens. Zelfs de grootste, AH.nl, is nog steeds niet winstgevend. “Natuurlijk is dat lastig. Als je een gespecialiseerde online webshop hebt, gaat het naast schaalgrootte om drie dingen. Scherp onderhandelen met een logistieke dienstverlener die snapt hoe de online verswereld in elkaar zit. Vervolgens met je content zitten waar de consument zit. Als dat is gelukt zorg je ervoor dat je onderscheidende producten onderscheidend presenteert.”

Scherper onderhandelen

Een andere teler (fruit) die ik sprak was in contact gekomen met een inkoper van een versbox. De contacten waren snel gelegd maar toen er onderhandeld werd over de inkoopprijs gebeurde het volgende. Volgens de inkoper was zijn fruit veel te duur. “Hoezo?”, vroeg de teler. “Op jullie website staan vergelijkbare producten die 2 of 3 keer zo duur zijn als bij de supermarkt. Bovendien adverteren jullie met een eerlijke prijs voor de boer. Dan is een kostprijs plus toch niet teveel gevraagd?” Van het antwoord van de inkoper zakte mijn broek af. Hij zei dat ze van hun dure imago af willen. Ik hoor en zie dat op deze markt de druk op inkoop toeneemt.

Is de prijs belangrijk?

Ik vroeg aan mijn vrouw waar zij op let bij online boodschappen doen. “Bij online verkoop gaat het om gemak, gemak en gemak. Als ik online boodschappen doe, wil ik aanbieders met elkaar kunnen vergelijken en bezorgtijden buiten werktijden. Alle producten moeten op voorraad zijn en ook allemaal geleverd worden. En ik wil geen beschadigde producten of verpakkingen.” En volgens haar zijn online boodschappen al goedkoper dan de gewone supermarkt. “Weet je hoeveel tijd en parkeergeld ik nu al voor ons bespaar …”

 

[([002_rb-image-1685768.jpeg]:inzetmiddel)]

De cijfers achter de verhalen

De gemiddelde Nederlander komt nog steeds meer dan 2 keer per week bij een supermarkt en dat is niet voor niets. Er is er altijd wel één in de buurt. Buiten werktijden zijn supermarkten ook open en de prijzen zijn laag door de enorme concurrentie. In juli 2015 was 2,3 procent van de supermarktomzet online. Hiervan werd 1,9 procent bezorgd en 0,5 procent afgehaald. In augustus 2014 was 1,5 procent van de supermarktomzet online en werd 1,2 procent bezorgd en 0,3 procent afgehaald. Tachtig procent van de consumenten die nu online koopt heeft een voorkeur om thuis te laten bezorgen. Dit percentage groeit. De meerderheid is bereid om extra te betalen voor thuisbezorging. Met een sterke voorkeur voor ‘s avonds bezorgen. Maar 10 procent van de Nederlandse online consumenten wil de boodschappen afhalen bij de supermarkt of een pick-up point. Dit percentage daalt.

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Bernd Feenstra

marktadviseur voor tuinbouwbedrijven

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin