In 2020 groeiden de uitgaven aan biologische groenten en fruit met naar schatting meer dan 20%.
Dat blijkt uit GfK-cijfers die zijn geanalyseerd door GroentenFruit Huis. Vooral aan biologisch fruit gaven huishoudens meer geld uit (27%). Dat is vooral het gevolg van de aanschaf van meer producten. Bij biologische groente stegen uitgaven 18%, ook door vooral meer producten te kopen, ingegeven door de lockdown.
Marktaandeel biogroenten 5%
De groei van biologisch ging harder dan de totale groente- en fruitverkopen. In volume steeg de verkoop van gangbare en biologische groenten en fruit 9%. De snelle groei van het relatief kleine aandeel biologisch brengt het marktaandeel biologische groente in volume op 5%, tegen 2% voor biologisch fruit.
De lockdown in 2020 verklaart de beweging in de groenten- en fruitaankopen. Vooral jonge gezinnen kochten meer groente en fruit, omdat ze minder buiten de deur aten. Tweeverdieners gaven gemiddeld 17% meer uit aan groenten en fruit.
Maaltijdboxen voorname factor
Deels wordt die groei verklaard door het succes van maaltijd- en versboxen. Het aantal gekochte boxen steeg met 21% ten opzichte van 2019 en het gekochte volume van verspakketten steeg met 30%.
Onlangs startte een nieuwe campagne af: ‘Geef Kleur Door’. Hiermee wil onder meer het GroentenFruit Huis de consumptie van groenten en fruit het komende half jaar een nog grotere impuls geven. De partijen achter het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit roepen gemeenten, instellingen, bedrijven én consumenten op om te zorgen dat er overal en op elk moment groenten en fruit beschikbaar zijn, voor iedereen.