Groenten & Fruit Actueel
||

Verduurzamen vloot trucks kostte Koeltrans de kop

Verstransporteur Koeltrans is failliet gegaan omdat de opdrachtgevers in de versmarkt (waaronder supermarkten) niet wilden betalen voor vergroening van de vrachtwagens waarin veel was geïnvesteerd. Ook wilden zij niet betalen voor de verhoogde tolheffing in Duitsland.
Foto: Canva

Foto: Canva

Verstransporteur Koeltrans is failliet gegaan omdat de opdrachtgevers in de versmarkt (waaronder supermarkten) niet wilden betalen voor vergroening van de vrachtwagens waarin veel was geïnvesteerd. Ook wilden zij niet betalen voor de verhoogde tolheffing in Duitsland.

Dat blijkt uit het eerste curatorverslag voor de Koeltrans Groep. In november werd voor het bedrijf faillissement aangevraagd. De curator heeft met de bestuurder gesproken over de oorzaak van het faillissement van de Koeltrans Groep. Die ligt in het duurzaamheidsbeleid van het transportbedrijf in combinatie met de energiecrisis en verhoging van de tolheffing in Duitsland in een margegedreven markt.

De curator beschrijft hoe Koeltrans fors investeerde in het vergroenen van de transportvloot. Hierbij zijn dieseltrucks vervangen door LNG-trucks (gas). Zo bestond de gehele transportvloot op het laatst uit 55 LNG-trucks, 20 dieseltrucks en 173 trailers. Koeltrans deed de investering in LNG-trucks omdat ze verwachtte dat de transportsector zou moeten vergroenen vanwege de klimaatdoelen. Het bedrijf wilde daarin vooruitlopen en een milieuvriendelijker alternatief voor dieseltrucks bieden.

Niet milieu, maar prijs telt

Echter, de afgelopen jaren zijn de klanten in de transportsector steeds minder belang gaan hechten aan milieuvriendelijk transport, beschrijft de curator. “Niet het milieu, maar de prijs was de doorslaggevende factor. De Koeltrans Groep is hierdoor in de problemen gekomen omdat LNG-trucks een veel hogere kostprijs hebben dan dieseltrucks.” Deze hogere kostprijs kon niet worden doorbelast aan klanten, terwijl het ook niet mogelijk bleek om tegen aanvaardbare kosten de LNG-trucks weer te vervangen door dieseltrucks.

Dat leidde in 2022 tot een verlies van ruim € 1 miljoen. Dit verlies was ook grotendeels toe te rekenen aan de explosieve stijging van de gasprijs als gevolg van de oorlog in Oekraïne. In 2023 daalde de gasprijs weer aanzienlijk waardoor het verlies beperkt bleef. De bestuurder hoopte dat het bedrijf weer winstgevend kon worden.

Hogere Duitse tolkosten

Toen kwam het besluit eind 2023 van de Duitse regering om de tolkosten voor dieseltrucks te verhogen van €0,19 per kilometer tot €0,35 per kilometer. Tot dit jaar hadden LNG-trucks een vrijstelling, maar ook voor LNG-trucks is direct dit hoge tarief gaan gelden. “Aangezien het grootste deel van de vloot van de Koeltrans Groep bestond uit LNG-trucks en de Koeltrans Groep veel in Duitsland reed, kwam deze verhoging voor de Koeltrans Groep extra hard aan. Per saldo betekende deze verhoging van de tolkosten een extra kostenpost voor de Koeltrans Groep van circa €2 miljoen op jaarbasis.”  

Ook hier bleek de Koeltrans Groep niet in staat tolverhoging en andere kostenstijgingen geheel of grotendeels door te belasten aan haar klanten. Doordat de grootste leveranciers niet bereid waren tot prijsverlagingen of andere oplossingen, zijn in de loop van 2024 grote financiële problemen ontstaan.

De curator beschrijft dat de bestuurder van de Koeltrans Groep dit jaar op zoek was gegaan naar overnamekandidaten. Toen dit uiteindelijk niet mogelijk bleek, heeft de bestuurder van de Koeltrans Groep zich genoodzaakt gezien de faillissementen aan te vragen.

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers