Milieuclubs hanteren vooral een actiemodel. Dat is zeer geschikt om een probleem aan de kaak te stellen, maar niet geschikt om het probleem ook op te lossen.
Wel is het begrijpelijk dat je gaat schreeuwen als je niet gehoord wordt, maar als er dan vervolgens naar je geluisterd wordt dan moet je het geschreeuw kunnen onderbouwen met constructieve, werkbare oplossingen. Alleen ontbreekt het daar nu meestal aan. Wat we nodig hebben zijn milieuclubs die komen met een verdienmodel voor de natuur. Als ze daarmee komen, dan wordt dat model vanzelf omarmd.
Om de bedrijfsvoering om te gooien moet de verdienste fors hoger zijn. Het risico neemt immers ook toe
Duurzaamheidssystemen zoals PlanetProof en Natuur en Boer gaan uit van een vergoeding van de meerkosten. Dat is voldoende om voorlopers over de streep te trekken en te testen of het toegevoegde waarde heeft. Maar om de bulk van de productie over de streep te trekken, is een economische motivatie op basis van enkel een vergoeding van de meerkosten toch onvoldoende. Om de bedrijfsvoering om te gooien moet de verdienste fors hoger zijn. Het risico neemt immers ook toe.
De miljoenen van de Postcodeloterij
Zou je de miljoenen van de Postcodeloterij niet beter daarvoor kunnen inzetten als je echt werk wilt maken van een verduurzaming en transitie van de voedselproductie? Nu gaat het geld op aan tenenkrommende reclames bedoelt om zieltjes te winnen van nieuwe donoren die met hun bijdrage het salaris bekostigen van de dik betaalde directeur of het zoveelste rapport met tellingen over de afname van één of andere soort. Dat is allemaal nutteloos als het gaat om een praktische bijdrage aan een oplossing. Ga met dat geld naar het boerenerf en werk daar een plan uit.
Overheden kunnen maatschappelijke wensen het eenvoudigst doorvertalen in een uitvoeringsagenda en deze financieren door middel van belastingen. Bedrijven kunnen dit niet en zullen de uitvoering van maatschappelijke wensen daarom moeten verkopen aan de consument. Dat blijkt in de hedendaagse werkelijkheid eigenlijk de bottleneck. Gedragsveranderingen gaan nou eenmaal traag.
Ga met dat geld naar het boerenerf en werk daar een plan uit
Bewustwording is wel een belangrijke factor voor gedragsverandering, maar het zou wel harder opschieten als daarvoor een werkbaar alternatief aangeboden zou worden. Als ze daar met al die postcodemiljoenen nou eens mee aan de slag gingen. Want wil je nou slechte televisie maken of werkelijk iets betekenen? Als we zover zijn dat het laatste geval is, koop ik misschien ook wel een lot.