Een betere prijs stuwde de totaalomzet van Belgische veilingen voor het eerst boven € 1 miljard in 2020. Dat stelt koepel VBT desgevraagd.
Met een omzet van € 1.076 miljoen voor verse groente en fruit kwam deze 9% hoger uit dan in 2019. Met diepvriesgroente erbij werd vorig jaar ook de € 1 miljard grens overtroffen. Dit jaar is de diepvriesomzet van de VBT-leden € 103 miljoen, waardoor opgeteld de omzet (vers en diepvries) op € 1.178 miljoen uitkomt.
Omzetstijging door betere prijzen
In volume is de ontwikkeling in 2020 vrijwel gelijk aan 2019, waardoor de omzetstijging vooral door betere prijzen tot stand kwam. De witlofomzet steeg 22%, die voor trostomaten 16%, terwijl losse tomaten een klap van 14% moesten incasseren (omzet). Sla bleef met een omzetdaling van 2% nog redelijk vrij van grote schommelingen door sluiting van de horeca en catering.
Groenteconsumptie stijgt 10%
In België steeg de consumptie van groente duidelijk in 2020. Voor verse steeg deze 10% naar 33,21 kilo per inwoner (tot en met oktober). Bij fruit was de stijging 3,6% naar 38,06 kilo per inwoner, blijkt uit cijfers van GfK onderzoeksbureau.
Lid van VBT zijn BelOrta, Hoogstraten, REO, de Belgische Fruitveiling, de Limburgse Tuinbouwveiling en Groupement des Producteurs Horticoles Namurois.