De Japanse markt voor groente en fruit heeft Nederlandse veilingdirecteuren op een studiereis verrast.
De markt heeft voor Nederlandse afzetorganisaties zeer interessante kanten, vooral voor handel, maar ook het consumentengedrag is bijzonder.
Dat bleek afgelopen week op een studiereis van circa 30 veilingdirecteuren en voorzitters van Nederlandse en Belgische afzetorganisaties. De directies zijn aangesloten in een Vereniging voor Directeuren van Tuinbouwveilingen (VDT).
Twee gezichten
De veilingdirecteuren zagen twee gezichten van de Japanse markt; de ineffeciënte oude teelt- en afzet, maar ook de opkomst van indoorteelt. Ad Klaassen, secretaris bij koepel DPA en mede-organisator van de reis rond de grote steden Tokyo en Kyoto: “De ketens in Japan getuigen nog niet van grote efficiëntie. We zagen groothandelsmarkten waarbij het geregeld is zoals 100 jaar geleden bij ons, met hand opsteken en met potloden en papier. Bij teeltbedrijven zie je kleinschaligheid met veel boogkassen van kleine omvang. Er zijn wel enkele bedrijven die opschalen, maar het zijn uitzonderingen. Dat is toch verrassend voor een land dat zo’n hightech economie heeft. We zagen een lijst van 20 bedrijven met indoorteelt. Dat groeit wel snel, het zijn particuliere partijen die dat ontwikkelen.”
Meer concurrentie
De Nederlandse veilingdirecteuren hadden een ontmoeting met Japanse vertegenwoordigers van het ministerie van Landbouw. Die waren vooral geïnteresseerd in de ontwikkeling van de Nederlandse ketens. “Omdat de Japanse overheid voorziet dat de grenzen meer open zullen worden voor handel in Azië en Amerika, zoekt ze naar mogelijkheden om de sector voor te bereiden. Die is nu niet voorbereid op meer concurrentie van buiten. Ze willen weten hoe in Nederland stappen zijn gezet. Hoe dat gestructureerd is.”
Brede toegang
De studiereis had vooral de focus op handelscontacten en niet zozeer op de relaties die al bestaan voor ontwikkeling van lokale teelt in Japan. Nederland heeft afgelopen jaar meer aardbeien uitgevoerd naar Japan, maar heeft die mogelijkheid nog niet voor frambozen en bessen. “De trip was een studiereis, maar je ziet vaak wel handelsrelaties ontstaan. De directeuren zien dat er mogelijkheden liggen. Nederland heeft relatief ruime markttoegang in Japan. Nu gaan er nog incidenteel aardbeien naartoe, als de prijzen hoog genoeg zijn. Alleen dan is er ruimte. We zagen bijvoorbeeld Zuid-Koreaanse paprika liggen van goede kwaliteit. Als de prijzen omhoog gaan, ontstaat er weer ruimte voor Nederlandse paprika.”
Absurd hoge prijzen
De veilingdirecteuren kregen ook meer begrip voor het Japanse consumentengedrag. “Wat opvalt is dat er heel veel aandacht is voor de consumptie van groente en fruit. Soms worden ook absurd hoge prijzen betaald. Hoe kan dat?, vragen we ons dan af. Maar het is ook weer zo dat we alleen kunnen exporterenn als die prijzen hoog zijn.”