Veganisme werd tot nu toe vaak gezien als een randverschijnsel. De Britse supermarkt Tesco vindt het nu echter tijd vegan-food een vaste plaats te geven in het schap.
Een wrap met pastrami van flink gepeperde wortelen. Een tortilla met rode bieten en een mix van andere groenten. Een sandwich met falafel van pompoen en hummus van rode paprika’s. Of een complete kant-en-klaar maaltijd met champignons, Chinese groenten, limoensap en noodles.
Die vegan gerechten, en nog enkele tientallen meer, zijn sinds begin dit jaar te vinden in meer dan 600 winkels van Tesco, de grootste supermarkt van Groot-Brittannië.
Apart merk: Wicked Kitchen
Tesco heeft een apart vegan-merk ingevoerd, Wicked Kitchen, en zegt daarmee in te spelen op de snel toenemende populariteit van op planten gebaseerd eten zonder dierlijke bestanddelen. De supermarkt kiest daarvoor een goed moment, het begin van Veganuary waarin vegan nog eens extra op het menu wordt gezet.
Have you checked out our new vegan range in store? #EveryLittleHelps #WickedKitchenhttps://t.co/LPwXPCoxgw pic.twitter.com/MlMCz13tLO
— Tesco (@Tesco) 10 januari 2018
Vegan Society
Volgens de Britse Vegan Society, een organisatie die mogelijk niet volstrekt onbevooroordeeld is, is vegan-vriendelijk eten onder de Britten populairder dan ook. Bijna iedereen kent tegenwoordig wel iemand die zich vegan noemt terwijl 1 op de 5 er hard over denkt om zelf die levensstijl over te nemen, blijkt uit een recent onderzoek.
Eveneens 1 op de 5 heeft in ieder geval de afgelopen tijd al minder vlees gekocht of gegeten terwijl 13% stelt gerechten zonder vlees of zuivel te kiezen als ze uit eten gaan. De organisatie noemt ‘flexitarian’, zoals het minstens 2 of 3 keer per week laten staan van vlees, ook de belangrijkste trend in de foodwereld van 2017.
‘Vegans worden al lange tijd over het hoofd gezien’
Commerciële kansen
Supermarkten als Tesco spelen daar graag op in, uiteraard omdat ze commerciële kansen zien. Derek Sarno, afkomstig van de keten van Amerikaanse winkels voor biologische voedingswinkels Whole Foods – inmiddels eigendom van onlinegigant Amazon – en nu directeur ‘plant-based innovation’ bij Tesco: “Toen ik voor het eerst in Groot-Brittannië arriveerde, was ik hoogst verbaasd hoe weinig keus er wat voor vegan-aanhangers en mensen die hun levensstijl wilden veranderen. Het enige wat ik kon vinden was een falafel wrap. Vegans worden al lange tijd over het hoofd gezien, waarbij veel van wat er te koop was alleen maar bedoeld was om hen even rustig te houden maar niet om ze wat lekkers voor te zetten. Met Wicked Kitchen hopen we het roer om te gooien.”
‘Heffing op producten uit veehouderij’
Volgens The Vegan Society is het ook de hoogste tijd. Uit haar onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Britten inderdaad meer vegan-food in het schap wil zien. De meesten zien mensen die een vegan-dieet volgen ook niet meer als ‘een beetje vreemd’ maar respecteren die houding. Slecht nieuws voor de landbouw is dan wel dat veel aanhangers van de organisatie denken dat er meer aandacht voor zowel veganisme als voor de ‘schadelijke gevolgen van de veehouderij voor natuur en milieu’ in het onderwijs moet komen. Eén op de 10 Britten denkt, althans volgens de vegan-club, dat er ook een heffing gelegd zou moeten worden op alle producten die op wat voor manier dan ook van die veehouderij afkomstig zijn.