BelOrta en The Greenery hebben nog geen erkenningsaanvraag gedaan voor een unie. De inhoudelijke gesprekken lopen nog.
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft geen aanvraag gehad voor een erkenning als unie van producentenorganisaties. RVO is uitvoerder van Europese regels voor producentenorganisaties in SIG&F in Nederland.
BelOrta en The Greenery plannen nog dit jaar een unie op te richten, waarbinnen de partijen kunnen samenwerken. Dat maakte BelOrta recent bekend. Zover is het nog niet. “De gesprekken lopen nog en aangaande dit project is er ook nog geen aanvraag gedaan voor een erkenning, niet in Nederland, maar ook niet in België”, bevestigt The Greenery.
Het proces wordt zorgvuldig uitgevoerd, waarbij er natuurlijk aandacht is voor de tijdlijn
Op grond van de Europese verordening staat er voor een erkenningsaanvraag een termijn van vier maanden. In die vier maanden worden alle verplichtingen vanuit de EU-verordeningen en de nationale wetgeving gecontroleerd. Dit betreft zowel administratieve, als controles ter plaatse. Komt zo’n unie er nog dit jaar? “Het proces wordt zorgvuldig uitgevoerd, waarbij er natuurlijk aandacht is voor de tijdlijn. De aanvraag wordt dan ook gedaan als het moment daar is”, laat The Greenery weten.
België heeft ervaring met unies
In België is meer ervaring met unies. RVO heeft tot dusverre zelfs geen unie erkend in Nederland. De Belgische veilingen werken bijvoorbeeld in een unie samen (LAVA). Als de unie in België er komt, hoeft dat overigens niet te betekenen dat er veel verandert voor telers in Nederland van BelOrta of The Greenery, stelt RVO desgevraagd. “Een unie van producentenorganisaties hoeft geen gezamenlijk operationeel programma uit te voeren. Dus ja, ze kunnen beiden hun eigen programma uitvoeren.”
Beide organisaties onderzoeken samenwerking die ‘stapsgewijs’ kan ontstaan op ‘verschillende domeinen’. BelOrta noemde recent schaalvoordelen, nieuwe afzetmogelijkheden, gezamenlijke inkoop, optimaliseren van het logistiek netwerk, investeren in kennisopbouw, innovatie in nieuwe rassen, verduurzaming, digitalisering en flexibiliteit bij marktverandering. Doel blijft wel klanten beter te bedienen, dus bundeling van product.