Doorgaan naar artikel

‘Turbulente tijden bieden ondernemer kansen’

De oogstperiode is bij veel hardfruitbedrijven grotendeels achter de rug. Traditiegetrouw breekt een periode aan van opruimen, administratie en plannen maken.

Bedrijfseconomisch is een goede berekening altijd de basis van een investering of liquiditeitsprognose voor een komend teeltseizoen. Sinds corona wereldwijd om zich heen greep en de oorlog in Oekraïne vervolgens opleefde, zitten we in een turbulente tijd.

Hoe kun je nu een prognose maken als alleen al je energiekosten met driemaal of viermaal omhoog zijn gegaan in relatief korte tijd? Deze onzekerheid grijpt sterk om zich heen. De eerste bedrijven beginnen in zwaar weer te komen door de explosief gestegen kosten en vervroegde stop van een teelt of het helemaal niet starten van winterteelten. Een mens voelt zich snel gesteund door een negatieve mededenker, maar een echte ondernemer ziet altijd positieve kansen op zijn pad komen in turbulente tijden.

Het blijft van belang om jezelf niet gek te laten maken in turbulente tijden

Bepaal je eigen strategie

Nu biedt iedere crisis ook zijn kansen, wanneer we zien dat het de slechtste citrusoogst in tien jaar tijd is in Spanje. Ecuador exporteert amper bananen. En alleen al overzeese transportbeweging zijn enorm duur geworden. Het blijft dan ook van belang om jezelf niet gek te laten maken in turbulente tijden. Energiekosten kunnen stijgen, maar als we naar fruitbewaring kijken, blijft dit altijd nog relatief met prijsstijgingen die kunnen ontstaan in tweede helft van een afzetseizoen.

Zo moet dus iedereen zijn eigen strategie blijven bepalen en vooral ook de kansen pakken wanneer die zich voordoen! Geef de oren de tijd om te horen en leer zo van de mogelijkheden in de markt.

Share this

Afbeelding
René Bal

teeltadviseur fruitteelt

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin