Op de vraag ‘wie vindt dat de Nederlandse tuinbouw voldoende integer is?’ houdt een meerderheid van de gezaghebbende vertegenwoordigers van de sector de hand omlaag.
Wagenings tuinbouwhoogleraar Olaf van Kooten bracht het integriteitsvraagstuk maandag te berde op een bijeenkomst van Monsanto Holland over reputatiemanagement. “Het bedrijfsleven weet voor het brede publiek niet helder te krijgen hoe aandeelhouderswaarde zich verhoudt tot maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dat veroorzaakt argwaan.”
Uit recent onderzoek door GfK blijkt dat milieuclaims vanuit het bedrijfsleven inmiddels door 39 procent van de Nederlanders worden gewantrouwd. Vijf jaar geleden lag dat nog op 30 procent. Dat de op de bijeenkomst in Noordwijk aanwezige tuinders en andere vertegenwoordigers van het bedrijfsleven zich maar zeer mondjesmaat wilden scharen achter de stelling over de integere tuinbouw, komt volgens John Ammerlaan van plantenkwekerij Leo Ammerlaan voornamelijk door het grote aantal bedrijven en het gebrek aan eenheid. “Er zijn nog steeds tuinders die ingaan op uitzendbureaus die mensen aanbieden voor 11 euro per uur. Terwijl je weet dat dat een paar euro onder de prijs is waarvoor het eigenlijk kan in Nederland.”
René Savelberg, oud-CEO van McDonald’s Nederland, ziet in het grote aantal lokaal werkende bedrijven ook een voordeel. “McDonald’s heeft wereldwijd misschien geen geweldige reputatie, maar lokaal in Amerika hebben de restaurants en de franchisenemers die ze runnen juist een heel goede naam. Tijdens de rellen rond het politiegeweld tegen Rodney King twintig jaar geleden moesten Koreaanse winkeliers hun winkels gewapend verdedigen. Maar van de lokale Macs bleef iedereen gewoon af.”
Dat is ook de strategie die Monsanto voert: lokaal initiatieven ontplooien voor de gemeenschap. “Als we zien dat in India ouders hun kinderen laten werken in de zaadteelt voor Monsanto, dan kunnen we zeggen dat dat niet mag, omdat wij niet met kinderarbeid willen werken”, stelt Sean Gardner van Monsanto. “Maar we kunnen ze ook een alternatief bieden. En dus financieren we daar scholen. Het werkt in zijn algemeenheid uiteindelijk toch gewoon het beste als je eerlijk en degelijk zaken blijft doen met je klanten.”