De Nederlandse groente- en fruitsector heeft door de euro en de interne markt een sterke groei doorgemaakt. Sinds de invoering van de euro in 2002 groeide de afzet van de fruitsector met 300 procent en de afzet van groenten met 90 procent. Dat blijkt uit een rapport dat onderzoeksbureau Clingendael opstelde in opdracht van tuinbouwconcern The Greenery.
”De cijfers zijn het onweerlegbare bewijs van het belang van de Europese Unie en de euro voor de Nederlandse tuinbouw’, zegt The Greenery-topman Philip Smits in het Financieele Dagblad. Het rapport dient wat betreft Smits als oproep aan Nederlandse bedrijven en politici om weerwerk te bieden aan de groeiende euroscepsis in Nederland.
Smits constateert dat het debat over de euro sinds het rapport van Lombard Street, opgesteld in opdracht van de PVV, niet goed van de grond gekomen is. Lombard Street concludeerde vooral door Nederland te vergelijken met niet-eurolanden als Zweden en Zwitserland en de kosten voor het redden van Griekenland dat de euro Nederland welvaartsverlies heeft gebracht.
Smits noemt de ruime verdubbeling van de Nederlandse export naar eurolanden Frankrijk, Italië en Spanje een eyeopener. De Zuid-Europese landen zijn grote exporteurs, maar door het gebruik van dezelfde munt kan Nederland profiteren van een hogere innovatiegraad, aldus Smits. In het verleden konden landen die niet concurrerend waren de waarde van hun munt verlagen om importen tegen te houden.
Clingendael berekent de Nederlandse kosten voor Europa op 1 procent van het bruto binnenlands product, en noemt dit ”een lage premie voor zestig jaar welvaart en stabiliteit.” In plaats van minder Europa zou Nederland volgens de onderzoekers moeten pleiten voor meer Europa, door bijvoorbeeld het versoepelen van arbeidsmigratie en het liberaliseren van de interne markt voor diensten.
Bron: Boerderij Vandaag – Auteur: Jan Cees Bron