Doorgaan naar artikel

‘Transporteurs vers maken elkaars leven zuur’

Nederland telt vijf, zes spelers op gebied van koelverslogistiek, maar die presteren het om elkaars leven erg zuur te maken.

De prijsdruk is ongekend. Dat zegt Jan Peter Müller, directeur van Müller Fresh Logistics in het vakblad Logistiek. Recent nam Müller nog de diepvriesactiviteiten over van Postkogeko in Roelofsarendsveen. Tien overnames sinds 1998 brengen het bedrijf op een omzet van 50 miljoen euro.

In het blad Logistiek analyseren vijf logistiekdirecteuren de markt. Er is ongekende prijsdruk; maar toch heerst er ook wat optimisme. Na enkele jaren waarop vooral op lage prijzen transport ingekocht werd, lijkt de markt weer gevoelig voor samenwerking met logistiek dienstverleners.

De prijsdruk blijft; zo stellen de directeuren dat Polen achter het stuur al te duur zijn voor internationaal transport. Het zijn de goedkopere Moldaviërs en Roemenen waarmee bedrijven nu werken. En de goedkopere Oekraïners staan al voor deur. De marktprijs is 0,85 euro per internationale kilometer per vrachtwagen, terwijl een Nederlandse chauffeur en vrachtwagen € 1,10 kost.

Moet je nog eigen vrachtwagens hebben, of zorgen ontwikkelen als Uber Cargo er – net als in de taxibranche voor – dat concurrentie goedkoper is?  Volgens Müller blijft het in de koellogistiek belangrijk eigen wagens te houden om pieken op te vangen met voedingsverkopen rond Kerstmis en Pasen.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin