De eerste werkweek in 2025 is een feit. De nieuwjaarsborrel dit jaar is verzorgd met gezonde snacks en er staan schaaltjes kers(t)tomaatjes. Heerlijk vind ik deze en ik neem wat uit de schaal.
Een collega wenst me een gelukkig nieuwjaar en we raken aan de praat. “Wist je dat het per 1 januari verplicht is om de herkomst van deze tomaatjes te vermelden op de verpakking? Deze tomaatjes komen bijvoorbeeld uit Marokko.” “Oh ja?” vraag ik, “die vermelding is toch al langer verplicht?”
“Ja”, geeft hij aan, “maar de verplichting is verder uitgebreid en is bedoeld om de transparantie in de keten te vergroten en consumenten beter te informeren.”
“Gaat dit daadwerkelijk het keuzegedrag van consumenten beïnvloeden denk je?”, vraag ik hem. “Uit ons onderzoek blijkt dat voor de meeste consumenten in Nederland de vermelding van herkomst niet doorslaggevend is bij de keuze voor een bepaald product. De informatie is voor hen ‘nice to know’.”
Gaat dit daadwerkelijk het keuzegedrag van consumenten beïnvloeden denk je?
“Waarom wordt de regelgeving dan toch uitgebreid?”, vraag ik.
“Deze maatregelen passen in een bredere strategie van de Europose Unie om een eerlijker, gezonder en milieuvriendelijker voedselsysteem te krijgen. Consumenten kunnen producten kiezen die lokaal geteeld zijn, wat niet alleen de lokale economie ondersteunt, maar ook de ecologische voetafdruk verkleint vanwege de besparing aan transportkilometers.”
“Als de doelstelling transparantie en duurzaamheid is, dan zijn er toch ook nog andere mogelijkheden?”
“Jazeker”, antwoordt hij. “We zijn aan het werk met blockchain-technologie, die een onveranderlijk register van transacties biedt, en sensoren en IoT-apparaten die realtime gegevens verzamelen over teelt, oogst, opslag en transport van producten. Deze innovaties dragen bij aan een betere informatievoorziening voor bedrijven die daarmee betere beslissingen kunnen maken. Deze technologieën maken ook de informatie toegankelijker voor consumenten, we onderzoeken nu hoe we deze informatie op een begrijpelijke manier kunnen aanbieden aan hen.”
Deze innovaties dragen bij aan een betere informatievoorziening voor bedrijven die daarmee betere beslissingen kunnen maken
“Zo ben ik weer wat bewuster geworden van de herkomst van deze tomaatjes”, zeg ik. “In het nieuwe jaar kies ik even bewust voor gezondheid.” “Een goede keuze”, zegt mijn collega. “De informatievoorziening daarover kan met dezelfde technologie ondersteund worden.”