Na twee teleurstellende jaren is de Nederlandse verkoop van nieuwe tractoren uit het slop getrokken. Met een afzet van 3.350 tractors is in 2011 ruim 50% meer verkocht dan in 2010. ING Economisch Bureau verwacht dat de verkoop op de markt dit jaar met 7% beperkt zal terugvallen.
De afzet van nieuwe tractoren is vanaf het hoge niveau van 4.400 in 2008 in twee jaar bijna gehalveerd tot een laagterecord van 2.750 tractoren in 2010. Dit is enerzijds verklaarbaar doordat de geplaagde bouwsector van toenemende invloed is op de tractorafzet. Anderzijds is de lage graanprijs, die geldt als belangrijke graadmeter voor investeringen, daaraan debet. Het afgelopen jaar is er een einde gekomen aan de glijvlucht en veerde de afzet op naar een niveau van ca. 3.350 (+ 54%).
Verslechterd investeringsklimaat dwingt tot beperkte stap terug
Hoewel nog lang niet alle bedrijven de uitgestelde vervangingsinvesteringen hebben ingehaald, zal ook de tractorafzet dit jaar opnieuw een stap terug doen. Rekeninghoudend met het verslechterde investeringsklimaat verwacht het ING Economisch Bureau dat de afzet van tractoren dit jaar op 3.100 eenheden (-7%) zal uitkomen.
Fendt en Case IH winnen marktaandeel
Marktleiders op de Nederlandse markt voor tractoren zijn New Holland, John Deere en Fendt. Samen zijn deze merken goed voor ruim 50% van de Nederlandse markt. Met name het Duitse Fendt heeft de afgelopen jaren progressie gemaakt in marktaandeel. Het kleinere merk Case IH heeft een opmars gemaakt ten koste van zuster-merk New Holland.
Bron: ING Economisch Bureau