Greenco heeft gisteren in Tomato World afgetrapt voor de maatschappelijke campagne om tussendoortjes te vervangen door gezonde snacks als Tommies. Sportpresentator Wilfred Genee, die zich inzet voor gezondere sportkantines, ontving daarbij een T-shirt met de opdruk ‘Oh oh- snack-tomaat’, verwijzend naar de groentekaraoke die hij regelmatig uitvoert.
‘De minigroente groot maken’ is de ambitie die Greenco heeft uitgesproken voor zijn Tommies. Hiervoor diende het beeldmerk van de clown te worden vervangen door een ‘character’ die ook volwassenen aanspreekt. De neus is hetzelfde gebleven: het rode Santa-snoeptomaatje. Met de vernieuwde Tommies wil Greenco aansluiten bij het consumptiepatroon waarbij de hele dag door gegeten wordt. “Daarbij hoort ook gezonde voeding. Zo kan je ongemerkt al een groot deel van je dagelijkse behoefte binnen krijgen”, zegt Jos van Mil van Greenco. Pilots bij kinderdagverblijven, scholen en bedrijfskantines wezen uit dat er veel kansen zijn. “Van der Valk in Veenendaal zette schaaltjes met minigroente klaar voor vergaderingen. Het was een groot succes.” Greenco gaat ook de campagne ‘Vullen of voeden’ van Genee ondersteunen en heeft afspraken voor een proef bij de NS.
Investering in merk en markt
In zijn tienjarig bestaan zijn het merk en het bedrijf hard gegroeid. De naamsbekendheid is zo groot dat Tommies een categorie-merk is geworden, bijna vergelijkbaar met luxaflex of spa. Ab van Marrewijk en Jos van Mil begonnen in 2005 met 2 vaste werknemers. Greenco, de groep van 6 ondernemers met 23 hectare kassen en een pakstation, heeft nu 300 tot 500 mensen in dienst, afhankelijk van het seizoen. Op de 14 lijnen wordt dit jaar 11 miljoen kilo product verpakt. Naast de snoeptomaatjes zijn dat ook steeds meer minikomkommers en snackpaprikaatjes, van 4 hectare contractteelten. “Een paar jaar geleden hebben we de fundamentele keuze gemaakt om flink te gaan investeren in het merk en de markt. Daarbij hoorde ook professionalisering van de organisatie. We hebben daarvoor goede mensen aan boord gehaald”, aldus Van Mil.
‘Dit gaat groot worden’
“Dit gaat heel groot worden’, verwacht Marcel Schuttelaar van het gelijknamige communicatie-adviesbureau. Tommies sluit naadloos aan bij het nationaal programma ‘Alles is gezondheid’. Maar er is nog veel werk aan de winkel. Gemiddeld eet de Nederlander maar de helft van de geadviseerde hoeveelheid groente en fruit, en nog veel minder van de groente. Onder jongeren en bepaalde sociale geledingen is dat nog minder, schetst Valérie Klostermann van het Voedingscentrum. “Groente heeft het grote voordeel dat het veel nuttige voedingsstoffen bevat en heel weinig calorieën. Maar ondanks de vele promotiecampagnes is er in de cijfers nog geen ombuiging van de neerwaartse trend waar te nemen”, aldus Klostermann. “Maar de intentie om meer groente te eten is wel heel hoog. In een onderzoek met ruim 2.000 respondenten noemde 66 procent ‘meer groente eten’ als eerste actie om gezonder te gaan leven.”
Oh oh tomaat
De beschikbaarheid van snackgroente kan de consumenten helpen om de daad bij het woord te voegen. “De cijfers zijn ontluisterend. Dit gaat zeker vijf tot tien jaar kosten. Toen ik hier naar toe reed, dacht ik nog ‘waar ben ik aan begonnen’. Maar ik ben in ieder geval begonnen. Het gaat allemaal om het hogere doel”, vindt Genee. “Groente eten moet een feestje worden. Groente moet overal beschikbaar en betaalbaar zijn zodat mensen de keuze krijgen. Als rolmodellen de boodschap op een gekke manier vertellen, pakken mensen het makkelijker op.” Zijn groentekaraoke is zo’n ludieke manier. Hij is gemaakt op de melodie van Oh oh Den Haag, van Harry Jekkers. De tekst is vervangen door “Oh oh tomaat, fijne vrucht om in te bijten. In de salade, op het brood of zo erbij. Oh oh tomaat, ik zou je nooit meer willen ruilen. Meteen gaan huilen als er geen tomaat meer bij zou zijn.” Zijn doel is om 250 sportkantines gezonder te maken. Jamie Oliver heeft zich ook achter het initiatief geschaard.