Ton Janssen, voorzitter van de telersgroep Tasty Tom en gekend ambassadeur voor de Nederlandse glasgroenteteelt, heeft zijn mening deels bijgesteld over productierassen tomaat.
Dat was nadat hij zich verdiepte in de afzetmarkt voor dit bulksegment tomaten. Janssen zei dat deze week in de stand van Tasty Tom op de AGF detailbeurs in Houten. Voor bezoekende speciaalzaken op die beurs draait het vooral om smaak. Productierassen zijn er niet te vinden.
Janssen heeft zich in het verleden vaak afgevraagd hoe Nederlandse telers, maar ook zaadfirma’s keuzes blijven maken voor productierassen. Smaak is daarbij teveel een ondergeschikte factor, stelde hij wel in ludieke teksten als sinterklaasgedichten.
Hij vreest nog altijd dat consumenten worden teleurgesteld als ze meer smaak verwachten, maar Janssen heeft zijn mening deels bijgesteld na een bezoek aan groothandelscentra in grote Engelse steden als Manchester. “Ik ben er wel van overtuigd geraakt dat er voor de productierassen wel een markt is.”
Daarvoor was kennismaking met de Aziatische keuken en klantenkring de directe aanleiding. “Op die markten zie je pallets van die rassen staan als Merlice. ’s Avonds gingen we eten bij gasten van die centra en daar gingen de tomaten in gerechten met uien, paprika en kruiden. De smaak van de tomaat is in die gerechten niet de belangrijkste factor.”
Door klanten goed voor te lichten over de eigenschappen is teleurstelling te voorkomen, denkt hij. “Zo zouden we met z’n allen op de verpakking het algemene smaakcijfer moeten zetten of de refractie. Dan weet de consument ook wat hij kan verwachten.”