Tomaten, bloemkool, broccoli en verspakketten zijn winnaars binnen het gekochte groenteassortiment in 2024. Wortel, sperzieboon, witlof, spruit, asperge en zakjes gesneden sla waren juist minder vaak terug te vinden in de boodschappenkar van de gemiddelde Nederlander. De totale consumentenaankoop van verse groenten daalde in Nederland vergeleken met voorgaand jaar met 2%. Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van data van onderzoeksbureau YouGov (voorheen GfK).
Tomaat is met afstand de meest gekochte groente. Het nam als koploper verder afstand van de nummer 2 (ui) en 3 (komkommer). De totale Nederlandse aankoop van tomaten nam met 6% toe vergeleken met 2023. De toename zit vooral in een grotere aankoop per keer. Maar liefst 91% van de Nederlandse huishoudens koopt tomaten.
De gestegen tomatenverkoop komt vooral op naam van snoeptomaten. Daarvan nam de aankoop met zo’n 20% toe vergeleken met 2023. Nederlanders kochten grotere hoeveelheden per keer en ook het aantal kopers van snoeptomaten nam in het afgelopen jaar toe. De lagere prijs was ook een aantrekkelijke reden om meer snoeptomaten te kopen. Zo daalde die gemiddeld met 9%. Daarnaast kocht de Nederlander op tomatengebied wat meer pruimtomaten dan voorgaand jaar.
Licht herstel bloemkool
De consumentenaankoop van bloemkool herstelde wat na de flinke daling in 2023 door een klein aanbod. Zo kochten Nederlandse huishoudens totaal 7% meer, maar hiermee bleef de aankoop nog altijd zo’n 15% achter op 2022. Het aantal huishoudens dat bloemkool kocht daalde overigens wel met een paar procent.
Producten als witlof, spruit en asperge noteerden een verkoopdaling door een kleinere productie en hogere prijzen als gevolg. Zo betaalde de Nederlander voor een kilo witlof 20% meer dan een jaar terug. Ook spruiten en asperges waren gemiddeld zo’n 10% duurder. Het percentage kopende huishoudens daalde flink voor deze drie producten.
Komkommer stabiel, paprika valt terug
Komkommer is zo’n product dat de Nederlander vaak op de automatisch piloot in de boodschappenkar legt. In de afgelopen drie jaar is op jaarbasis de consumentenaankoop stabiel gebleven. In 2024 deed de prijs niet veel onder voor die in 2023. De gemiddelde prijs voor een bakje champignons lag op een iets lager niveau dan een jaar terug. De aankoop van paprika viel ondanks een prijsdaling wat terug in 2024.
Selectiever in gemak
De Nederlander is selectiever geworden in de keuze voor gemak. Het belang van prijs en aanbiedingen is belangrijker geworden voor de keuze tot aankoop van groenten. Verspakketten winnen nog steeds terrein in het assortiment. Bijna alle ingrediënten in één verpakking om een maaltijd te maken, spreekt de consument enorm aan. In 2024 nam de supermarktverkoop van verspakketten in volume uitgedrukt met 6% toe. Het aantal kopers nam ook wat toe. Zo kocht 47% van de huishoudens in Nederland in 2024 verspakketten.
Binnen de verkoop van verspakketten neemt het belang van pakketten met gesneden groenten toe. Toch viel in 2024 de totale consumentenaankoop van vers gesneden groenten terug. De daling van de aankoop van verse groenten in 2024 komt dan ook voor een belangrijk deel voor rekening van gesneden verse groenten. Producten als zakjes gesneden sla en roerbakgroenten waren wat minder vaak terug te vinden in de boodschappentas.
In dat opzicht deed de Nederlander in 2024 aan downgrading, ofwel (tijdelijk) wat minder kiezen voor gemak. Het consumentenvertrouwen en de koopkracht zit in 2025 de lift. Dit samen met een afvlakkende inflatie geeft hoop voor een verkoopstijging dit jaar.