In Limburg doet de yacon opgang. Een knolgewas uit Peru, dat het ook bij ons goed doet. De nieuwe asperge?
50 ton per hectare kun je van deze knollige groente telen. Familie is ie van de zonnebloem, de aardpeer en de schorseneer. Hij schijnt erg lekker en natuurlijk ook supergezond te zijn. Zegt die ene Belgisch-Limburgse teler die hem teelt en natuurlijk ook de Nederland-Limburgse teler die hem zelfs biologisch laat groeien.
Superfood
Met supergezondheidsclaims moet je oppassen. Voor je het weet heet het een superfood, wordt het een hype en is het nog een jaar later weer volstrekt úít de gunst. Wie eet er nog goji-bessen?
Zal met de yacon ook wel weer meevallen. Daar voor lijkt ie te veel op de zoete aardappel die al lang en breed in de iets beter gesorteerde supers ligt. En die in onze contreien desalniettemin niet of nauwelijks wordt geteeld. Deze yacon schijnt hier in elk geval prima te gedijen. Vandaar dat de introductie in België geldelijk werd ondersteund door het Groente-InnovatieFonds binnen het Strategisch Actieplan Limburg in het Kwadraat van de Provincie Limburg en de Vlaamse overheid. In Nederland wordt de promotie geleid door DLV Plant en proeftuin Rusthoeve.
Nieuwe hit
Een nieuwe groente die echt een hit wordt, dat gebeurt niet vaak. Broccoli en paprika zijn eigenlijk de laatste twee voorbeelden van voorheen nauwelijks bekende gewassen, die in betrekkelijk korte tijd wisten te promoveren naar de eredivisie van het agf-schap. De blauwe bes schurkt nu ook aan tegen een dergelijk succes.
Pepino
Er werd ooit gezocht naar een vierde grote glasgroente. Onder andere de Rabobank vond dat meer dan een goed idee. Er moest ruimte komen op de markt – we hebben het over de voor de glastuinbouw nu en dan nogal sombere jaren 90 – en met de toen nog relatief nieuwe paprika zouden we dat niet redden.
De pepino werd naar voren geschoven. Even later vooral bekend vanwege het naar deze vrucht vernoemde virus. Consumenten waren er niet voor te vinden. Ondertussen is die goeie ouwe aardbei hard op weg om de vierde grote glasgroente te worden. Voor een nieuwe hit hoef je het niet te ver zoeken.