“Geen tijd” en “te druk” zijn misschien wel de meest gebruikte termen van de laatste jaren. We hebben nergens tijd voor en we hebben het allemaal TE druk.
Vaak balen we daarvan, want we willen zo graag meer tijd hebben voor bepaalde dingen.
Vast staat dat een dag maar 24 uur heeft en van die 24 uur wordt er van de mens verwacht dat er een aantal slapend wordt doorgebracht, dat we een werkzaam leven hebben en dat we privé-aangelegenheden hebben. Geen tijd is dus eigenlijk maar een raar iets, want we hebben wel tijd, namelijk 24 uur per dag. Belangrijker is dus om na te denken over de tijdbesteding van die 24 uur.
Met het indelen van de tijd lopen veel mensen vast. En natuurlijk is dat ook moeilijk, wat moet bovenaan het prioriteitenlijstje wanneer je tien dingen hebt die gevoelsmatig allemaal even belangrijk zijn? Dan nu het advies: neem in ieder geval aan het begin van de week de tijd om uw tijd voor de aankomende week in te delen. Laat daarbij ruimte open voor onverwachte zaken, want die komen er natuurlijk altijd langs. Maar probeer de tijd vooral efficiënt in te delen. Ga voor uzelf na of uw ‘standaard’programma wel zo handig in elkaar zit en bepaal vooraf de zaken die echt van belang zijn.
In het begin zal dit even lastig zijn, maar na verloop van tijd komt er een gewenning en kunt u niet meer zonder een planning vooraf. En het mooiste komt nog: u zult merken dat u tijd ‘over’ gaat houden. En wat kunt u daar allemaal mee doen? Hieronder een paar suggesties voor zaken die van belang zijn voor de groenteman. Zaken die misschien wel op korte termijn hoog op uw prioriteitenlijst terecht zouden moeten komen te staan:
• Bepaal een beleid voor uw winkel, wat wilt u zijn, wat wilt u uitstralen? En voldoet uw winkel daaraan?
• Om bij het eerste punt ondersteuning te krijgen, is het zeker de moeite waard om daarvoor om u heen te kijken. Wat doen uw collega groentemannen, wat doet uw concurrent (supermarkt)?
• Nieuwe media is al enige tijd geleden begonnen aan een grote opmars. Twitter, Facebook, Hyves, het internet in het algemeen is niet meer weg te denken. Nog niet mee bezig? Dan laat u kansen liggen;
• Bedenk hoe u een nieuwe markt kunt aanboren: denk aan werkfruit, maaltijden, bezorgdiensten, verssamenwerking.
Zo maar een greep uit de vele mogelijkheden van de invulling van uw tijd. Wilt u daar geen tijd voor maken, dan is dat ook prima, als u voor uzelf maar wel de afweging heeft gemaakt. Vul uw tijd dus in met een visie die u vooraf heeft bepaald. Dan kan het argument alleen nog maar zijn dat u ergens geen tijd voor vrij maakt, niet omdat u geen tijd heeft, maar gewoon omdat u andere, bewuste, keuzes heeft gemaakt.
Succes met uw timemanagement.