Cindy van de Velde wordt per 1 juli directeur van The Greenery Benelux. Ze was al directeur bij Naturelle, de biologische tak van The Greenery en blijft die functie uitoefenen. Ook was ze al directeur HR van The Greenery. Die functie legt ze per 1 juli neer. Eerder werkte ze bij Ikea in de logistiek en bij Friesland Foods als afdelingshoofd P&O.
Bij Greenery Benelux heb je vooral met binnenland te maken. Dat werd vroeger gezien als ‘minder’ ten opzichte van export.
“O ja? Nou, dat zie ik toch heel anders. Als eigendom van een Nederlandse coöperatie moet The Greenery in de eerste plaats haar thuismarkt op orde hebben. Dat wordt van je verwacht. Hier kunnen in nauwe samenwerking met retailers en telers nieuwe producten en concepten worden ontwikkeld. Buitenlandse klanten kijken daar ook naar. Een goede invulling van de thuismarkt beschouw ik als een prachtig visitekaartje voor het buitenland. Natuurlijk kan het ook andersom: innovaties in het buitenland kunnen interessant zijn voor de thuismarkt. Dat is één van de grote voordelen van een internationaal bedrijf als The Greenery.”
Als alle Nederlandse supers met diezelfde Greenery zaken doen, kunnen ze zich dan wel genoeg van elkaar onderscheiden?
“Onze focus is inderdaad steeds om de klant succesvol te maken met agf. Hoe we dat invullen verschilt per klant, omdat de Nederlandse formules wel degelijk van elkaar verschillen. Bij de ene super werken we bijvoorbeeld eerder met QR-codes op de producten dan bij de andere super. Dat is afhankelijk van het consumentenprofiel van de retailer. Want de gemiddelde klant van de ene formule heeft bijvoorbeeld vaker een smartphone, terwijl bij de andere de gemiddelde klant weer juist zoekt naar grote verpakkingen. Onze klanten hebben ook verschillende ambities. Zo heeft de ene formule een sterke focus op een bepaald geografisch gebied. De ander heeft de ambitie om landelijk de beste fullservice formule neer te zetten. Een volgende legt weer de nadruk op koppelingen in de keten. En zo doen we met bijna elke supermarkt in Nederland zaken waarbij de strategie van de retailer het uitgangspunt is. Want uiteindelijk gaat het om het zo goed mogelijk bedienen van de consument. Tevreden consumenten, dat is onze gezamenlijke doelstelling.”
En die hele grote met wie jullie geen zaken doen?
“Die vraag moet je me over een tijd nog maar eens stellen. Over het algemeen vind ik dat je eerst je huidige klanten succesvol moet ontwikkelen en daarmee tegelijk de hele categorie agf omhoog trekken. Hierin ligt een enorm potentieel. Wij verkopen gezondheid. Daar kun je niet te veel van hebben.”
Lees het hele interview morgen in weekblad Groenten & Fruit Actueel
Bron: Groenten & Fruit – Auteur: Ton van der Scheer