The Greenery heeft een innovatieagenda met zaken als vertical farming en robotisering waarvoor het telers wil interesseren.
Het initiatief om vernieuwingen door te voeren op de teeltbedrijven moet van telers komen. “We hebben jonge telers nodig die stappen durven te zetten”, zei innovatiemanager Pieter Hoogeveen van The Greenery woensdag 14 juni tijdens een workshop met jonge leden voor techniek en coöperatiezaken. Innovatiemanager Pieter Hoogeveen en innovatieambassadeur Rick van Koppen informeerden 25 jonge telers over de wijze waarop The Greenery innovatie organiseert. The Greenery wil telers helpen vernieuwing te zoeken. Naast vertical farming gaat het om nieuwe technieken als optisch keuren en robotisering.
Platform kennisuitwisseling
Volgens een woordvoerder blijft The Greenery dit soort bijeenkomsten organiseren om trends en ontwikkelingen in de markt te bespreken en best practises te delen. “Je kunt je voorstellen dat wij met elkaar soms voor dezelfde uitdagingen en vernieuwingen staan. Zo hebben wij recent getest met robotisering, een toepassing die mogelijk voor anderen ook interessant kan zijn. Wij stellen graag onze kennis en ervaring beschikbaar aan de teeltbedrijven en bieden graag een platform om met en van elkaar te leren.”
Groeiambitie
Ook de vernieuwing van de coöperatie en groeiambitie stonden ter discussie, schrijft de organisatie in een persbericht. De jonge telers verwachten met samenwerking groei te realiseren. Dat kan door uitbreiding van de productie van leden en leveranciers, samenwerking met externe partijen en participatie in andere bedrijven. Zo nam The Greenery een belang in het Britse teeltbedrijf APS Salads.
De groep jonge telers werd daarbij geprikkeld door tijdelijk directeur sourcing Hanne Goebel en business unit manager vollegrond Nanne van Baar. The Greenery heeft een groeiambitie voor 2022.