Doorgaan naar artikel

The Greenery wijzigt verkoopstructuur

The Greenery heeft een structuurwijziging doorgevoerd. Met een keuze voor één commerciële verkooporganisatie heeft het de afzet grondig gestroomlijnd.

Volgens algemeen directeur van het groente- en fruitbedrijf David Markowski is deze nieuwe structuur de meest logische keuze, waarbij de verschillende verkoopteams uit één productvoorraad vermarkten. Dit zorgt voor meer focus en efficiëntie. Daarmee moet het een beter resultaat opleveren voor telers.

Geen splitsing tussen The Greenery Growers en The Greenery International

De splitsing tussen The Greenery Growers en The Greenery International is daarmee opgeheven. Die structuuraanpassing geldt ook voor de handelsbedrijven, waarvan de verkopers onderdeel van de nieuwe verkooporganisatie zijn geworden. De focus van de activiteiten ligt nadrukkelijk op de verkoop van eigen telersproducten op de Europese markten. De bedrijven Wagenaar en E. van den Berg houden hun specialistische markten en afzet. Ook blijft de afdeling import, die binnen de nieuwe verkooporganisatie verantwoordelijk is voor de in- en verkoop van importproducten.

Als we het eigen product op één zetten, is het logisch dat we tussenschakels verwijderen, zeker die in de eigen organisatie

Afscheid van oude model

Eerder liet Markowski al weten dat een structuurwijziging nodig was om naar een plattere organisatie te gaan die wendbaarder is in een steeds concurrerendere markt. Van het eerdere organisatiemodel neemt de organisatie nu afscheid.

The Greenery Growers ontstond ruim drie jaar geleden na een bedrijfshervorming. The Greenery Growers was de kernorganisatie van The Greenery met directe afzetverantwoordelijkheid naar telers. The Greenery International bediende supermarkt-, handels- en e-commerceklanten met zowel eigen product als import. Dat blijkt efficiënter te kunnen. Markowski: “Als we het eigen product op één zetten, is het logisch dat we tussenschakels verwijderen, zeker die in de eigen organisatie.”

Was de structuurwijziging, die onder voorganger Steven Martina werd ingevoerd, daarmee een verkeerde keuze? Markowski wijst erop dat hij zelf al sinds 2019 betrokken is bij de strategievorming van The Greenery (onder andere als directeur van The Greenery Growers) en dat de snelveranderende omgeving deze wijzigingen nodig maken. “Ik zie het ook niet als het terugdraaien van een eerdere structuurwijziging, maar als invulling van de meest logische en efficiënte structuur. Zo geven we het beste invulling aan onze afzetstrategie en daarmee maximale waardecreatie voor onze telers.”

Zeggenschap telers geborgd

In de nieuwe verkooporganisatie zet The Greenery de teler en het eigen product nadrukkelijker centraal in alles wat ze doen, stelt Markowski. De zeggenschap van telers die in The Greenery Growers was verankerd, wordt met telerrelatiemanagers geborgd. Zo moet meer focus ontstaan op de eigen telers en hun product, meer transparantie, meer efficiëntie en op het handhaven van de doelstelling van maximale waardecreatie en de hoogste uitbetaalprijs. Markowski: “Handel moet de afzet van het eigen product ondersteunen. Het handel om handel te drijven leidde te veel af van wat we deden voor onze telers.”

Voor de verkoop zijn teams samengesteld, gericht op markten, klanten en kanalen. Zo zijn er account- en verkoopteams voor de Nederlandse, Duitse, Engelse, Franse, Zwitserse en Italiaanse markten die een breed scala aan supermarkt-, handels- en e-commerceklanten bedienen. Daarnaast richt een team zich volledig op de samenwerking Jumbo-Edeka-Everest groep. Het team voor Bijkoop en Import verzorgt de volumes die niet vanuit eigen teelt geleverd kunnen worden.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin