The Greenery verkoopt de transporttak aan AB Texel, een groot transportbedrijf in handen van zuivelbedrijf A-Ware. Daarmee gaat het duurzaam samenwerken.
AB Texel gaat, als de overname afgerond is, alle nationale en internationale transportactiviteiten van The Greenery verzorgen. Nog niet duidelijk is of de bekende grote groente- en fruitafbeeldingen van The Greenery uit het wegbeeld verdwijnen. Het internationaal transportbedrijf Dijco heeft diverse voertuigen in bezit, waaronder 5 Eco-combi’s (LZV’s), 45 trekkers, motorwagens en 130 opleggers met bekende afbeeldingen. AB Texel heeft 1700 trekkers, maar vooral in andere agri-sectoren.
De overname van Dijco ligt nu ter goedkeuring bij de ACM. Dat de transporttak wordt verkocht, is geen verrassing. Het was bekend in de sector dat het transportbedrijf van The Greenery te koop stond. Lang was die transporttak juist een belangrijk deel van de strategie om afnemers volledige dienstverlening te bieden, maar bij de Focus25-strategie van The Greenery staat dit belang niet langer voorop. De kernfocus is afzet van product van de 150 leden van coöperatie.
Verkoopopbrengst
Volgens een woordvoerder van The Greenery is het transportbedrijf Dijco een gezond renderend bedrijf van de coöperatie. Over de overnamesom doet de afzetorganisatie geen uitspraken. Gezien de omzet en het gezonde rendement zal de verkoopopbrengst zeker enkele tientallen miljoenen euro’s zijn. Over de bestemming van deze verkoopopbrengst kan de afzetorganisatie nog niets zeggen. Het zal in ieder geval niet de winstcijfers van dit jaar beïnvloeden. “We verwachten dat dit jaar de overname nog niet wordt afgerond, dus het zal zeker op zijn vroegst in 2025 de cijfers beïnvloeden.”
Fossielvrije brandstof
Een belangrijke reden voor de verkoop van de transporttak is de vereiste investeringen in verduurzaming. Dat leidde recent al tot een reeks fusies en overnames in het transport van groente en fruit. AB Texel is bekend van transport van vooral zuivel en akkerbouwproducten, maar doet ook al wel fruit en groentevervoer en opslag. Met deze overname krijgt AB Texel in groente en fruit nu een serieus marktaandeel.
Duurzaamheid vormt daarom een belangrijk onderdeel van deze samenwerking, stellen beide partijen. Met de overstap naar een nieuw type diesel gemaakt uit plantaardige oliën en restafval zet The Greenery een belangrijke stap richting een lagere CO₂-uitstoot. AB Texel blijft op zijn beurt investeren in de verduurzaming van zijn wagenpark en verdere digitalisering.
Raakt gesprekken BelOrta niet
The Greenery is nog altijd in gesprek met BelOrta over samenwerking in een associatie. Die associatie zal door de verkoop van de transporttak in ieder geval geen transporttaken bevatten. Waar de gesprekken wel over gaan, blijft onbekend. “De gesprekken lopen nog. Als je naar de tijdlijn kijkt, zijn we nog niet zover, maar het loopt zeker niet stroef”, zegt de woordvoerder.
De afgelopen maanden is de afzetorganisatie vooral bezig geweest met de nieuwe verkooporganisatie en een digitaliseringsproject, een groot project dat de manier van samenwerken met telers ook flink zal veranderen.