Doorgaan naar artikel

The Greenery test fijne groente, hoge plantdichtheid

Jumbo test met The Greenery en Rijk Zwaan hoe fijnere biologische groente vallen bij de verspillingsgevoelige consument.

In een proefproject in de nieuw geopende Jumbo Foodmarkt in Leidschendam staan de groente onder het label Little & Fresh. Er is uitzicht op een snelle uitbreiding van de test.

Kleine groentes, onverpakt en biologisch bij Jumbo. - Foto: The Greenery

Kleine groentes, onverpakt en biologisch bij Jumbo. – Foto: The Greenery

Er staan 30 kleinere groentesoorten bij 7 telers van biologische partij Naturelle. De kleinere maat moet genoeg zijn voor tweepersoonshuishoudens. “Juist bij die huishoudens worden kolen vaak niet gepakt, omdat ze weten dat ze te veel weggooien”, zegt Heleen Bos, marketing specialist bij Rijk Zwaan. Het gaat om producten als spitskool, bloemkool, broccoli, paprika, aubergine, courgette en sla. Voor paksoi is met een andere zaadleverancier gewerkt, omdat Rijk Zwaan dat niet in het assortiment heeft.

Duurzaamheidswinst

De proef moet duurzaamheidswinst opleveren. Maar hoe duurzaam is het om van eenzelfde perceel minder kilo’s te produceren? Volgens Bos hoeft het niet zo te zijn dat minder kilo’s geoogst worden. “Met een hogere plantdichtheid oogst je niet per se minder kilo’s. Dat zou je moeten kunnen berekenen.”

Naturelle laat weten dat op verschillende manieren groente kleiner gehouden worden. “Bij een product als courgette kun je eerder oogsten en dan kun je ook meer vruchten oogsten van de plant. Rijk Zwaan heeft ook variëteiten die je klein kunt oogsten en toch al op smaak zijn. Het is een kleinschalige proef, als we dat opschalen, kun je met hogere plantdichtheden werken, nu is dat nog beperkt. Telers moeten er ook nog ervaring meer opdoen. Een teler is hier al langer mee bezig. De andere telers haken nu aan.”

Rijk Zwaan is al een aantal jaar bezig met het ontwikkelen van dit concept. Bos: “De proeven waren nog best lastig. Vaak gaf een hogere plantdichtheid het effect dat er een grote bloemkool uitgroeide en de rest niet tot zijn recht kwam. Uiteindelijk is het gelukt om uniforme partijen te krijgen.”

Volgens Naturelle gaat het in totaal om circa 30 producten en kan steeds een assortiment van 15 tot 20 producten aangeboden worden. In het najaar kan voor een aantal producten de proef opgeschaald worden, maar binnen grenzen. “Telers hebben hun teeltplan al gemaakt. Het zal eerder volgend jaar zijn, maar dat is afhankelijk van wat de retailer wil natuurlijk”, laat Naturelle weten.

Consumentenonderzoek

Het initiatief voor de proef ligt bij The Greenery en Rijk Zwaan, dat hiervoor eigen consumentenonderzoek inzette. De producten worden onverpakt verkocht in een apart schap.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin