The Greenery wint de hoogste prijzen in de Floriade-smaakproef van aardbeien en schrijft dat toe aan zijn rassenprogramma.
De rassen die onder het merk Sweet & Sunny verkocht worden, of als Smaakselectie bij supermarktketen Plus (Inspire), beheersten de topdrie van de vakjury-prijzen. Dat stelt de afzetorganisatie in een reactie op de Floriadeprijzen van een smaakproef in juni. De Arabella en Inspire van The Greenery haalden prijzen 1 tot en met 3. De Sonsation, eveneens van The Greenery, pakte de publieksprijs.
De Sonsation-aardbeien kwamen van de volle grond en dat proef je, stelt The Greenery-teler David van Sprundel.
De Arabella en Inspire aardbeien komen allebei voort uit de rassenprogramma’s waar The Greenery al jarenlang op inzet. Sonsation is een vrij ras.
Elf inzendingen voor de ‘lekkerste aardbei’
Kwekerij Loos bezette met Arabella en Inspire aardbeien de eerste en tweede plek van de vakjury. Teler Arno Loos en zijn vrouw Sandra innoveren continu op het gebied van raskeuze, teeltechnieken en duurzaamheid. “Dat onze inzet loont, vinden we natuurlijk geweldig en motiveert ons alleen meer om op onze werkwijze voor te zetten”, stelde Arno Loos die afzet via The Greenery.
In totaal waren er vanuit de aardbeiensector elf inzendingen waaruit de ‘lekkerste aardbei’ kon worden gekozen. De uitslag kwam tot stand door een afzonderlijke beoordeling door een vakjury bestaande uit horeca, pers en agf-producenten en consumenten.
De vakjury beoordeelde iedere inzending op basis van 9 criteria. De publieksprijs kwam tot stand op basis van het oordeel van 238 consumenten die alleen konden aangeven welke aardbei het lekkerste was.