Doorgaan naar artikel

The Greenery krijgt topman uit retail

The Greenery heeft met Ton Wortel (55) een opvolger gevonden voor oud-topman Philip Smits. Interim-topman Okke Koo vertrekt daardoor 30 juni.

Wortel begint op 1 juli 2014 met zijn werkzaamheden. Hij vormt een directie met Koos Boot, de interim financieel directeur na het vertrek van Albert Knol. Wortel en Boot komen beiden van buiten de groente- en fruitsector. Wortel heeft ervaring in internationale retail (voeding en consumentenartikelen) en werkte onder andere voor Mediamarkt-Saturn in Nederland en China, Marktkauf Nederland GMBH en Dirk van den Broek supermarkten. Zijn supermarktervaring resulteert echter van 20 jaar geleden, waar hij actief was onder de directie als business unit manager. Bij Dirk van den Broek wordt Wortel gezien als een ambitieuze, maar prettige man om mee samen te werken, zo laat één van zijn oud-collega’s weten.

Mediamarkt

De laatste jaren was Wortel vooral werkzaam bij Mediamarkt, waar hij ruime ervaring opdeed met prijsvechten. De keten heeft een laagste prijsgarantie en slogan ‘Ik ben toch niet gek’. Het laatste jaar heeft Wortel op interim basis een herstructureringsproject uitgevoerd voor Metro Cash&Carry in Oekraïne.

Wortel kan door zijn ervaring The Greenery helpen haar focus op retail verder te versterken en tot waarde te brengen, stelt de afzetorganisatie. De komende periode moet hij zich focussen op de verdere implementatie van de kostprijsleiderschapsstrategie in het bedrijf.

Ervaring

The Greenery wil na het aantrekken van Wortel de tweehoofdige directie verder invullen. Of de opvolger van tijdelijk financieel directeur Boot uit de AGF-sector gezocht wordt, is niet duidelijk. Wel zegt een woordvoerder dat nu de topman bekend is, ‘het profiel van de financieel directeur mogelijk aangescherpt wordt’, zodat de directeuren elkaar optimaal aanvullen.

Resultaten reorganisatie

In het eerste halfjaar van 2014 heeft The Greenery al de inrichting van het Retail-DC in Barendrecht en het Trade DC in Bleiswijk afgerond. Inmiddels wordt al 4% meer volume direct verladen bij gekwalificeerde telers en is het ook voor klokkopers mogelijk om producten rechtstreeks bij de teler te verladen. Ook de vermijdbare faalkosten zijn in het eerste half jaar sterk afgenomen.

In het komende half jaar moet deze trend verder worden doorgezet onder andere door sterk in te zetten op de groei in thuisverlading en het invoeren van nieuwe werkmethoden op basis van het first-time-right principe.

De slechte marktomstandigheden leiden niet tot wijzigingen in het reorganisatieproces, laat de afzetorganisatie weten.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin